[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه::
اخبار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 45 - ( زمستان 1403 1403 ) ::
جلد 12 شماره 45 صفحات 90-82 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و تعیین اثربخشی برنامه توانمندسازی حسی-حرکتی بر بازداری و فعالسازی رفتاری کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی
تینا محمدی ، سعید رضایی ، غلامعلی افروز ، پرویز شریفی درآمدی ، محمد عسگری
دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (67 مشاهده)
مقدمـه: هدف از این پژوهش تدوین و تعیین اثربخشی برنامه توانمندسازی حسی-حرکتی بر بازداری و فعالسازی رفتاری کودکان با نارسایی توجه / بیش فعالی بود.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمونپس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی کودکان پسر 7 تا 12 سال مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره در سال 1402 شهر تهران بود. حجم نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) از جامعه آماری به شیوه نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه گواه و آزمایش جایگماری شدند. برای گروه آزمایشی، برنامه تدوین شده توانمندسازی حسی-حرکتی اجرا شد در حالیکه گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. ابزار پژوهش شامل مقیاس درجه­بندی رفتار کودکان و پرسشنامه نظریه حساسیت به تقویت تجدیدنظرشده -نسخه کودکان بود.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که مداخله توانمندسازی حسی-حرکتی بر بهبود بازداری و فعالسازی رفتاری در مراحل پس­آزمون و پیگیری تأثیر معنی­دار داشته است.
نتیجه­ گیری: یافته­ های این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با برنامه توانمندسازی حسی-حرکتی فراهم می­کند. مشاوران و روانشناسان می­توانند برای بهبود بازداری و فعالسازی رفتاری کودکان با نارسایی توجه / بیش فعالی از این مداخله استفاده نمایند.
 
شماره‌ی مقاله: 09
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی حسی-حرکتی، بازداری رفتاری، فعالسازی رفتاری، نارسایی توجه / بیش فعالی
متن کامل [PDF 813 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/10 | پذیرش: 1402/9/28 | انتشار: 1404/3/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi T, Rezayi S, Afrooz G A, Sharifi Daramadi P, Asgari M. Developing and determining the effectiveness of sensory-motor rehabilitation program on behavioral inhibition and activation of children with attention deficit/hyperactivity disorder. NPWJM 2024; 12 (45) : 09
URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-975-fa.html

محمدی تینا، رضایی سعید، افروز غلامعلی، شریفی درآمدی پرویز، عسگری محمد. تدوین و تعیین اثربخشی برنامه توانمندسازی حسی-حرکتی بر بازداری و فعالسازی رفتاری کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی. پرستار و پزشک در رزم. 1403; 12 (45) :82-90

URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-975-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 45 - ( زمستان 1403 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پرستار و پزشک در رزم Nurse and Physician Within War
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4710