مقدمـه: هدف از این پژوهش تدوین و تعیین اثربخشی برنامه توانمندسازی حسی-حرکتی بر بازداری و فعالسازی رفتاری کودکان با نارسایی توجه / بیش فعالی بود. روش کار: روشپژوهشازنوعنیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و پیگیریباگروهکنترل بود.جامعۀآماری پژوهش شامل تمامی کودکان پسر 7 تا 12 سال مبتلا به اختلال نقص توجه / بیشفعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره در سال 1402 شهر تهرانبود. حجمنمونهشامل 30 نفر (15نفر گروهآزمایشو15نفر گروهگواه) ازجامعهآماریبهشیوهنمونه گیری در دسترس انتخابشدهودر دوگروهگواهوآزمایشجایگماری شدند. برای گروهآزمایشی، برنامه تدوین شده توانمندسازی حسی-حرکتی اجرا شد درحالیکهگروهکنترل در لیست انتظار باقی ماندند. ابزار پژوهش شامل مقیاسدرجهبندیرفتارکودکان و پرسشنامهنظریهحساسیتبهتقویتتجدیدنظرشده -نسخهکودکان بود. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله توانمندسازی حسی-حرکتی بر بهبود بازداری و فعالسازی رفتاری در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر معنیدار داشته است. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با برنامه توانمندسازی حسی-حرکتی فراهم میکند. مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود بازداری و فعالسازی رفتاری کودکان با نارسایی توجه / بیش فعالی از این مداخله استفاده نمایند.
Mohammadi T, Rezayi S, Afrooz G A, Sharifi Daramadi P, Asgari M. Developing and determining the effectiveness of sensory-motor rehabilitation program on behavioral inhibition and activation of children with attention deficit/hyperactivity disorder. NPWJM 2024; 12 (45) : 09 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-975-fa.html
محمدی تینا، رضایی سعید، افروز غلامعلی، شریفی درآمدی پرویز، عسگری محمد. تدوین و تعیین اثربخشی برنامه توانمندسازی حسی-حرکتی بر بازداری و فعالسازی رفتاری کودکان با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی. پرستار و پزشک در رزم. 1403; 12 (45) :82-90