[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه::
اخبار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 46 - ( 3-1404 ) ::
جلد 13 شماره 46 صفحات 54-48 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش عدالت آموزشی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سمانه نجفی ، فاطمه افشاری ، نجمه ابراهیمی ، بتول محمدیان زیرجان ، طاهره بلوچی بیدختی ، مهناز ابویسانی
چکیده:   (9 مشاهده)

مقدمه : یک از راه ها تحقق عدالت در جامعه تامین فرصت های یکسان برای دسترسی عموم جامعه به آموزش و پرورش است. رعایت عدالت آموزشی در محیط های آموزشی جامعه به ویژه دانشگاه ها می تواند در روحیه و عملکرد تحصیلی دانشجویان مؤثر باشد، از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عدالت آموزشی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان است. 

روش­ کار : این پژوهش از نوع همبستگی است. با استفاده از روش نمونه گیری احتمالی طبقه ای تعداد 420 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه روا و پایای عدالت آموزشی گل پرور و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران بود. داده ­ها پس از گردآوری، توسط نرم­افزار SPSS نسخه 22 به کمک آمار توصیفی و آزمون­های تی­مستقل، ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تحلیل شد. P-value در سطح کمتر از 05/0 معنادار لحاظ شد.

یافته­ها: طبق نتایج مطالعه بین عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان ارتباط معکوس و معناداری وجود دارد) 05/0(p<. نتایج همچنین نشان داد در 7/55% دانشجویان میزان عدالت آموزشی نامطلوب گزارش شده است و 85% از دانشجویان میزان متوسطی از فرسودگی تحصیلی را دارا بودند.

نتیجه­گیری: براساس نتایج بدست آمده بهبود عدالت آموزشی می تواند در کاهش میزان فرسودگی تحصیلی دانشجویان نقش داشته باشد. بنابراین مسؤلان دانشگاه­ها باید با ایجاد فرصت های برابر آموزشی زمینه را برای رشد و شکوفایی استعدادها فراهم کرده و با برپایی عدالت آموزشی، علاقه و کارآمدی دانشجویان را افزایش دهند.

شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: عدالت آموزشی، فرسودگی تحصیلی، دانشجو
متن کامل [PDF 233 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/1/31 | پذیرش: 1404/4/11 | انتشار: 1404/7/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

najafi S, afshari F, ebrahimi N, mohamaadian B, Baloochi Beydokhti5 T, abavisani M. The Role of Educational Justice In Academic Burnout Among Students Of Gonabad University Of Medical Sciences. NPWJM 2025; 13 (46) : 7
URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-1069-fa.html

نجفی سمانه، افشاری فاطمه، ابراهیمی نجمه، محمدیان زیرجان بتول، بلوچی بیدختی طاهره، ابویسانی مهناز. نقش عدالت آموزشی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد. پرستار و پزشک در رزم. 1404; 13 (46) :48-54

URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-1069-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 46 - ( 3-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پرستار و پزشک در رزم Nurse and Physician Within War
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4722