مقدمه: پیشبینی میگردد، جمعیت سالمندان ایران تا سال 2050 به 26 درصد جمعیت کل افزایش خواهدیافت. بنابراین توجه به نیازهای بهداشتی، سلامت روانی و جسمانی آنان بسیار حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی واقعیت مجازی (خلق رویا) بر میزان تابآوری سالمندان زن بوده است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهتجربی به روش پیشآزمون- پسآزمون– پیگیری همراه با گروه کنترل درانتظار درمان بود و جامعه آماری این مطالعه شامل250 نفر از سالمندان زن بالای 65 سال اهل ساری بوده که مبتلا به بیماری قلبی یا اعصاب و روان نبودند و از آذر تا بهمن 1398، از طریق فراخوان شبکههای اجتماعی، داوطلب شرکت در پژوهش شدند. نمونهگیری به روش هدفمند و شامل 30 نفر از آنان بود که کمترین نمره را از پرسشنامهی تابآوری کانر-دیویدسون بهدست آورده بودند و بهصورت تصادفی به دو گروه همتا (سن، وضعیت اشتغال و میزان تحصیلات) 15 نفره آزمایش و کنترل درانتظار درمان تقسیم شدند. مداخله مبتنی بر واقعیت مجازی که شامل خلق موقعیتهای رویایی و مجزا برای یکایک مشارکتکنندگان بود، روی گروه آزمایش انجام شد و پس از یک ماه، مطالعه پیگیری صورت گرفت. دادهها با نرمافزارSPSS نسخه 24 و به روش کواریانس تکمتغیره و چندمتغیره بررسی شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که روش واقعیت مجازی (خلق رویا)، اثر مثبت معناداری بر افزایش تابآوری سالمندان زن داشته (P<0/001 ،F=138/841) و نتایج حاصل با گذشت یک ماه از پایان مداخله نیز ثابت مانده بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، اجرای مداخله مذکور جهت ارتقاء سلامت در جمعیت سالمندان پیشنهاد میشود.
Dadkhah S, Ansari Shahidi M, Rezaie Jamalouie H, Rahnejat A. The Effect of Virtual Reality (dream creating), on Resilience of Female Elderlies. NPWJM 2020; 8 (28) :24-32 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-777-fa.html
دادخواه سوسن، انصاری شهیدی مجتبی، رضایی جمالویی حسن، راهنجات امیرمحسن. اثربخشی واقعیت مجازی (خلق رویا) بر تابآوری سالمندان زن. پرستار و پزشک در رزم. 1399; 8 (28) :24-32