اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به شیوهی اینترنتی در کاهش علائم افسردگی دانشجویان
|
نورعلی خسروی بابادی، محمد مسعود متولی، پرویز دباغی، بهناز دوران، ارسیا تقوا |
گروه روان شناسی دانشکده پزشکی |
|
چکیده: (3110 مشاهده) |
مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به شیوهی اینترنتی در کاهش علائم افسردگی دانشجویان بود.
روش کار: در یک طرح پژوهشی نیمهآزمایشی تعداد 36 نفر دانشجو که دارای علائم افسردگی بودند با استفاده از آزمون افسردگی بک و بر اساس ملاکهای ورود به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (18 نفر) و گروه کنترل (18 نفر) اختصاص داده شدند. مشارکتکنندگان گروه آزمایش 8 جلسه مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (2 جلسه حضوری و 6 جلسه به شیوهی اینترنتی با حمایت درمانگر) دریافت نمودند. مشارکتکنندگان هر دو گروه در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 2 ماهه بهوسیله آزمون افسردگی بک (BDI-II) و پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ-II) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-22 موردتجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها، نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شیوهی اینترنتی باعث کاهش معنادار نمرات علائم افسردگی و افزایش انعطافپذیری روانشناختی مشارکتکنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مراحل پسآزمون و پیگیری شده است.
بحث و نتیجهگیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به روش خودیاری با استفاده از اینترنت در کاهش علائم افسردگی و افزایش انعطافپذیری روانشناختی دانشجویان مؤثر است. |
|
واژههای کلیدی: علائم افسردگی، انعطافپذیری روانشناختی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شیوهی اینترنتی |
|
متن کامل [PDF 682 kb]
(1807 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/9 | پذیرش: 1397/12/9 | انتشار: 1397/12/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|