| اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به شیوهی اینترنتی در کاهش علائم افسردگی دانشجویان | 
								
								  | نورعلی خسروی بابادی،    محمد مسعود متولی،    پرویز دباغی،    بهناز دوران،    ارسیا تقوا | 
								
								  | گروه روان شناسی دانشکده پزشکی | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (3936 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به شیوهی اینترنتی در کاهش علائم افسردگی دانشجویان بود. روش کار: در یک طرح پژوهشی نیمهآزمایشی تعداد 36 نفر دانشجو که دارای علائم افسردگی بودند با استفاده از آزمون افسردگی بک و بر اساس ملاکهای ورود به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (18 نفر) و گروه کنترل (18 نفر) اختصاص داده شدند. مشارکتکنندگان گروه آزمایش 8 جلسه مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (2 جلسه حضوری و 6 جلسه به شیوهی اینترنتی با حمایت درمانگر) دریافت نمودند. مشارکتکنندگان هر دو گروه در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 2 ماهه بهوسیله آزمون افسردگی بک (BDI-II) و پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ-II) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-22 موردتجزیهوتحلیل قرار گرفت.
 یافتهها: نتایج تحلیل دادهها، نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شیوهی اینترنتی باعث کاهش معنادار نمرات علائم افسردگی و افزایش انعطافپذیری روانشناختی مشارکتکنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مراحل پسآزمون و پیگیری شده است.
 بحث و نتیجهگیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به روش خودیاری با استفاده از اینترنت در کاهش علائم افسردگی و افزایش انعطافپذیری روانشناختی دانشجویان مؤثر است.
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  علائم افسردگی، انعطافپذیری روانشناختی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شیوهی اینترنتی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 682 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (2119 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1397/12/9 | پذیرش: 1397/12/9 | انتشار: 1397/12/9
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |