مقدمه:
یادگیری ترکیبی به دلیل مزایایی که نسبت به یادگیری سنتی دارد، جایگزینی امیدوارکننده برای آموزش پزشکی است. بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر سه روش آموزش حضوری ، مجازی و ترکیبی بر یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در درس قارچ شناسی انجام شد.
روش ها:
این مطالعه یک مطالعه تجربی می باشد که ۹۰ دانشجویان پزشکی ورودی بهمن ۹۸ دانشگاه علوم پزشکی ارتش که درس قارچ شناسی در نیمسال اول سال تحصیلی۱۴۰۰-۱۴۰۱تا پایان نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ می گذرانند، را مورد بررسی قرار داد. در ابتدای مطالعه امتحان پری تست و در انتهای مطالعه امتحان پست تست برگزار شد و با مقایسه میانگین نمره دانشجویان تحت مطالعه به تاثیر ۳ روش آموزشی بر نمرات نهایی دانشجویان پی برده شد
یافته ها: با توجه به بیشترین میانگین نمره قارچ شناسی در روش آموزش ترکیبی با میانگین ۲۶/۰± ۶۸/۱۵ گزارش شده است، در ادامه با استفاده از آزمون تعقیبی توکی به مقایسه میانگین دو به دو گروههای آموزشی پرداخته شد که در درس قارچ شناسی بین آموزش ترکیبی و مجازی تفاوت معناداری بدست آمد ۰.۰۱۹p: .
نتیجه گیری:
نتایج نشان داد که آموزش ترکیبی به طور معناداری باعث افزایش میانگین نمرات کسب شده دانشجویان شود.
heydari M J, Farahnejad Z, Shahriari Mohammadi A, Shaddel M, Vasheqani Farahani M. Comparison of the effect of three methods of face to face, e-learning and combined education on learning of medical students of Aja University of Medical Sciences in the course of mycology. NPWJM 2024; 12 (43) : 2 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-1026-fa.html
حیدری محمدجواد، فرح نژاد زهره، شهریاری محمدی علیرضا، شاددل مینو، واشقانی فراهانی مریم. مقایسه تاثیر سه روش آموزش حضوری ، مجازی و ترکیبی بر یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در درس قارچ شناسی. پرستار و پزشک در رزم. 1403; 12 (43) :14-19