مقدمه: به منظور اعتباریابی الگوی طراحیشده آموزش تلفیقی محیط زیست و سلامت در دوران بیماری کرونا با رویکرد کیفی و بهرهگیری از روش دادهبنیاد، این تحقیق با روش کمی و رویکرد توصیفی از نوع همبستگی، انجام شد. روش کار: شرکت کنندگان در بخش کیفی اعضای هیات علمی در موضوع سلامت و محیط زیست بودند که تعداد 10 نفر از میان آنها به صورت هدفمند جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شده بودند و حاصل آن پژوهش الگویی بود که 363 گزاره مفهومی اولیه با 57 مقوله فرعی و 27 گزاره مقولهای اصلی در قالب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی بدست آمد. یافتهها: نتایج آزمون مدل کمی که منتج از فرضیات برآمده از مدل کیفی بود، کلیت مدل پارادایمی شامل شش بعد شرایط علّی مشتمل بر: مخاطبین، برنامه ریزی آموزشی و درسی، آموزشگر، نیازسنجی، چگونگی اجرای آموزش تلفیقی؛ پدیده اصلی شامل: روش آموزش و شایستگی؛ راهبردها شامل: مشارکت، آموزش همگانی و پایه، نهادسازی، ارزشیابی اثربخشی، اعتماد سازی؛ ویژگیهای زمینهای شامل: شریط زیرساختی، مدیریت، تامین مالی، فرهنگ، تضمین قانونی؛ شرایط محیطی شامل: بخش دولتی، مدیریت محیط زیست، محیط آموزشی، شرایط اجتماعی و فرهنگی؛ پیامدها شامل: ارتقای شایستگی، اثرات زیست محیطی، آثار سلامت و اثرات اقتصادی را مورد تایید قرار داد. نتیجه گیری: الگو شامل دو پدیده اصلی روش آموزش و شایستگی بود که تمام فعالیت ها آموزشی تلفیقی محیطزیست و سلامت می بایست شامل این دو هسته اصلی شوند.
ranjbarzade A, Shobeiri S M, Rezaei M. Validation of the integrated model of environmental and health education during the COVID-19 pandemic. NPWJM 2023; 11 (39) : 3 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-960-fa.html
رنجبر زاده اکبر، شبیری سید محمد، رضایی مهدیه. اعتبارسنجی الگوی تلفیقی آموزش محیط زیست و سلامت در دوران بیماری کووید 19. پرستار و پزشک در رزم. 1402; 11 (39) :24-35