گروه پزشکی قانونی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران
چکیده: (1689 مشاهده)
مقدمه: اخلاق، جزئی جداییناپذیر از علم پزشکی تلقی میشود و توصیههای آن در جهت هدایت رفتارها و روشهای حرفهای میباشد. ازاینروی، هدف مطالعه حاضر دستیابی به نگرش و نظریات دانشجویان پزشکی (کارورزان و دستیاران) نسبت به درس اخلاق پزشکی بود. روشکار: این پژوهش توصیفی-تحلیلی مقطعی بر روی 104 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا (کارورز و دستیار) بهصورت تصادفی در دسترس در سال 1399 انجام گرفت. ارزیابی نگرش دانشجویان از دو پرسشنامه مشتمل بر سوالات دموگرافیک و 36 سوال در مورد نگرش و عملکرد به درس اخلاق پزشکی تنظیم و در میان دانشجویان توزیع شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-20 و آزمون منویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه دستیار و کارورز از نظر نحوه تدریس، بهترین روش ارزیابی دانستههای دانشجو، مناسب بودن محتوا، ضرورت اصلاح و بهروزرسانی مطالب ارائهشده، تحت پوشش قرار دادن روابط بیمار پزشک در مطالب درس اخلاق پزشکی، تشخیص مشکلات اخلاقی، مواجهه با مشکلات اخلاقی و توانایی تصمیمگیری صحیح، توانایی در دفاع از تصمیم خود، نحوه تصمیمگیری آگاهانه، نحوه عملکرد وقتی یک بیمار ازنظر ذهنی صلاحیت تصمیمگیری ندارد، توانایی انتقال اخبار بد و روش تدریس درس اخلاق پزشکی به اختلاف آماری معنیداری در سطح 1درصد وجود داشت. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، هر دو گروه کارورز و دستیاران بر مناسب بودن محتوا، ضرورت اصلاح و بهروزرسانی مطالب، تحت پوشش قرار دادن روابط بیمار پزشک و تدریس اخلاق پزشکی هم بهصورت مقطعی و هم در طول دوره بالینی برنامه درسی دانشجویان پزشکی تاکید داشتند.
Fayyaz A F. Determining the Attitude of Medical Students (interns and residents) towards the Course of Medical Ethics at AJA University of Medical Sciences. NPWJM 2022; 10 (35) : 1 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-865-fa.html
فیاض امیرفرشید. تعیین نگرش دانشجویان پزشکی (کارورزان و دستیاران) نسبت به درس اخلاق پزشکی در دانشگاه علومپزشکی آجا. پرستار و پزشک در رزم. 1401; 10 (35) :6-15