| 
                                  اثربخشی آموزش مهارتهای جنسی بر طرحواره جنسی و رضایتمندی زناشویی زنان متاهل
                                   | 
                                
								
								  |    فرشته صانعی،    حمید مهرابی،    مستوره صداقت،    فرشته زرندی | 
								
								
								   | 
								
								
								   | 
								
                                
								  | 
                                  چکیده:       (3411 مشاهده)  | 
								
								
								  مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای جنسی برطرحواره جنسی و رضایتمندی زناشویی زنان متاهل انجام شد. 
روش کار: این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را زنان متاهل شهر تهران تشکیل دادند که 40 نفر نمونه با توجه به ملاکهای ورود این پژوهش انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند و با ابزارهای این پژوهش که شامل: پرسشنامه طرحواره جنسی زنان (سیروانوسکی و اندرسون) و پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ بود، دادهها جمعآوری شد و ابتدا روی دو گروه پیش آزمون اجرا گردید و سپس مداخله آموزشی طی 6 جلسه 90 دقیقهای به صورت یک جلسه در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد و پس از اتمام برنامه آموزشی، پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. 
یافته ها:نتایج تحلیل فرضیهها با استفاده از روش تحلیل ضریب همبستگی و تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای جنسی بر رضایتمندی زناشویی اثربخش است و آموزش جنسی بر طرحواره جنسی اثربخش است و بین طرحواره جنسی با رضایت زناشویی در بین زنان متأهل رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. 
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مهارتهای جنسی بر بهبود طرحواره جنسی و رضایت زناشویی زنان متاهل اثربخش است. | 
								
								
								   | 
								
								
								  | واژههای کلیدی:  اثربخشی آموزشهای جنسی، طرحواره جنسی، رضایتمندی زناشویی. | 
								
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  متن کامل  [PDF 744 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (3439 دریافت) 
                                     
                                    
                                  | 
								
								
								  
                                  نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي   دریافت: 1399/3/16 | پذیرش: 1399/3/16 | انتشار: 1399/3/16
                                   | 
								
                                
                                  
                                    | 
                                    
                                         | 
                                  
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  
                                   | 
								
								
								   | 
								
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
								
                                
                                | 
                                 | 
                                
								
								   |