[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه::
اخبار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 6 - ( 3-1394 ) ::
جلد 3 شماره 6 صفحات 60-55 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر یکسان گزینی دانشجویان در گروه بندی کوچک مطالعاتی بر ثمر بخشی یادگیری مشارکتی در شیوه آموزشی مبتنی بر حل مسئله
جلیل رجبی، محسن متشکر آرانی، بابک شکارچی، ارسیا تقوا
اداره بهداشت، امداد و درمان نزاجا
چکیده:   (3576 مشاهده)

مقدمه: شیوه آموزشی مبتنی بر حل مسئله (PBL) یک روش آموزشی نوین بوده که این سیستم باعث میشود تا دانشجو مسائلی که میداند و مسائلی که باید بداند را بشناسد و چگونگی بدست اوردن آن اطلاعات را متوجه شود. ما در این مطالعه با همسان سازی توزیع دانشجویان قوی در گروه های کوچک در جهت افزایش ثمر بخشی یادگیری مشارکتی در روش PBL برآمده ایم.

روش کار: دراین مطالعه نیمه تجربی، دانشجویان از نظر معدل به دو گروه همسان (تجربی و شاهد) تقسیم شدند و برای هر دو گروه مباحث یکسان و اساتید ثابت انتخاب گردید. در گروه شاهد دانشجویان بصورت تصادفی در گروه های کوچک پنج نفره تقسیم و مباحث بصورت PBL برای ایشان تدریس شد. از سویی در گروه تجربی، دانشجویان بصورت همسان در گروه های پنج نفره از نظر معدل تقسیم و مباحث به روشPBL  برای این گروه نیز تدریس گردید. متغیر مورد ارزیابی در این مطالعه بررسی میزان یادگیری دانشجویان بر اساس مباحث تئوری و ارزیابی عملکرد ایشان جهت تفسیر آزمایشات و اقدامات درمانی بعد از مطالعه یک مورد شرح حال تعیین گردید. آنالیز داده ها به کمک نرم افزار آماری SPSS نگارش 20 و با استفاده از آزمون هایt  مستقل و t زوج انجام گردید.

یافته ها: بررسی مقایسه میانگین آزمون های یادگیری و عملکرد در ابتدای مطالعه در دو گروه تفاوت معنی داری را نشان نداد (05/0<P). در مقایسه میانگین آزمون های یادگیری و عملکرد در ابتدا و انتهای دوره در هر گروه به تفکیک تفاوت معنی داری گزارش گردید. مقایسه میانگین آزمون های یادگیری و عملکرد در انتهای دوره در دو گروه با استفاده از تست آماریT مستقل انجام و به ترتیب 011/0=P و 031/0=P را نشان داد.

نتیجه گیری: نتایج مطالعه ما در تایید این مطالعات نشان می دهد حضور PBL در گروه های کوچک قابلیت اجرا دارد بلکه با تغییراتی همچون حضور دانشجوی قوی در هر گروه در هر گروه می تواند باعث افزایش میزان یادگیری هم گروهی ها و فعالتر کردن بحث های درون گروهی و مانع از انحراف مسیر یادگیری شود. در حقیقت حضور یک دانشجوی قوی در هر گروه می تواند نقش مکمل استاد را ایفا می نماید.

واژه‌های کلیدی: یکسان گزینی، گروه بندی کوچک مطالعاتی، یادگیری مشارکتی، PBL
متن کامل [PDF 453 kb]   (1058 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/8/22 | پذیرش: 1394/8/22 | انتشار: 1394/8/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effects of Homogenizing Small groups on the Efficacy of Problem-based Learning. NPWJM 2015; 3 (6) :55-60
URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-246-fa.html

رجبی جلیل، متشکر آرانی محسن، شکارچی بابک، تقوا ارسیا. بررسی اثر یکسان گزینی دانشجویان در گروه بندی کوچک مطالعاتی بر ثمر بخشی یادگیری مشارکتی در شیوه آموزشی مبتنی بر حل مسئله. پرستار و پزشک در رزم. 1394; 3 (6) :55-60

URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-246-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 6 - ( 3-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پرستار و پزشک در رزم Nurse and Physician Within War
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645