نیازهای آموزشی و انگیزشی پرستاران در زمینه استاندارد های اعتبار بخشی بیمارستان
|
محمود چاقری، احمد عامریون، عباس عبادی، محسن صفاری |
دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... |
|
چکیده: (4095 مشاهده) |
مقدمه: هدف از مطالعه حاضر تعیین نیازهای آموزشی و انگیزشی پرستاران در زمینه استانداردهای اعتباربخشی در یک بیمارستان نظامی منطقه ای و ارائه راهکارهای لازم می باشد.
روش کار: تحقیق حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که بصورت مقطعی در یک بیمارستان نظامی منطقه ای انجام شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت 3 گزینه ای استفاده گردید. جامعه مطالعه شامل 52 نفر از کارشناسان پرستاری بوده و نمونه گیری بصورت سرشماری انجام شد.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که 6/34 درصد از پرستاران در زمینه ماهیت برنامه عملیاتی، 4/40 درصد از پرستاران در زمینه ماهیت اهداف عینی، 2/44 درصد از پرستاران در زمینه طراحی و تدوین خط مشی ها و روش ها، 4/40درصد از پرستاران در زمینه مدیریت خطر و50 درصد از آنها در زمینه جمع آوری و تحلیل داده ها اطلاعات ضعیف دارند. همچنین 4/40 درصد از پرستاران علاقه کمی جهت شرکت در دوره های آموزشی داشته و 8/53 درصد از آنان انگیزش پائین جهت بکارگیری آموخته ها داشتند.
نتیجه گیری: علاوه بر آموزش های فنی و تخصصی، آموزش در زمینه استاندارد های اعتبار بخشی از الزامات آموزشی کارکنان پرستاری است. همچنین شناخت عوامل انگیزشی موثر در مشارکت فعال پرستاران در دوره های آموزشی و عوامل موثر در بکار بستن آموخته ها نیز از ضروریات لازم برای ارتقاء اثر بخشی آموزش های مرتبط با استاندارد های اعتبار بخشی می باشد. دادن ماهیت حرفه ای به این آموزش ها، کاربردی نمودن آموزش ها، استفاده از الگوی نظارت بالینی و استفاده از الگوی تبادل هدایا از جمله راهکارهای افزایش انگیزش پرستاران در این زمینه است. |
|
واژههای کلیدی: نیاز آموزشی، نیاز انگیزشی، استانداردهای اعتباربخشی، بیمارستان |
|
متن کامل [PDF 152 kb]
(3355 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/6/4 | پذیرش: 1394/6/4 | انتشار: 1394/6/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|