مقدمه: با ظهور و گسترش اینترنت، این رسانه به عنوان یک مکمل جهت تامین نیازهای اطلاعاتی و آموزش مورد استفاده قرارگرفته است. لذا این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آموزش ادارهی مصدومین پرتویی به روش مبتنی بر وب بر سطوح یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک کارآزمایی آموزشی تک گروهی است که در سال ۱۳۹2 بر روی 30 نفر از دانشجویان پرستاری آجا در شهر تهران انجام شد. انتخاب واحدهای تحت پژوهش به صورت تصادفی ساده انجام گرفت. نمونهها تحت آموزش نحوهی ادارهی مصدومین پرتویی به روش آموزش مبتنی بر وب قرار گرفتند. میزان تاثیر آموزش در سه سطح دانش، فهم و کاربرد در حیطه شناختی قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از آموزش بررسی شد و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیریهای تکراری، تحلیل شد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار مجموع نمرات سطوح یادگیری (دانش، فهم و کاربرد) قبل و بلافاصله بعد از آموزش و ۴ هفته بعد به ترتیب 561/2± 83/7، 308/3± 57/18و 568/2± 40/10 بود. (1../.>P). بین سه مرحلهی آزمون تفاوت آماری معنادار وجود داشت. میانگین نمرات در مرحلهی پسآزمون سیر صعودی زیادی داشت اما در مرحلهی یادداری میانگین مجموع نمرات کاهش چشمگیری داشت.
نتیجهگیری: در صورت مطلوب بودن شرایط از نظر زمان و مکان و وجود وسایل کمک آموزشی و نیز جهت صرفهجویی در وقت میتوان برای برخی از دروس از این روش آموزشی نوین بهره برد.
Effect of radiation injured management education by web-based method on cognition learning levels of nursing students. NPWJM 2015; 2 (3) :72-80 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-161-fa.html
بنی یعقوبی فائضه، علیاری شهلا، تاج شریفی فر سیمین، پیشگویی امیرحسین. بررسی تاثیر آموزش ادارهی مصدومین پرتویی به روش مبتنی بر وب بر سطوح یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری. پرستار و پزشک در رزم. 1393; 2 (3) :72-80