مقدمه: یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات مراقبت های بهداشتی، گروه های پرستاری و مامایی هستند. با توجه به اینکه پرستاران بخش مهمی از زندگی خود را در محیط کار و در شرایط مختلف سپری میکنند، بیشتر در معرض استرس شغلی قرار دارند. دریافت بازخورد از دانش آموزان به عنوان مشتریان خروجی اصلی نظام آموزشی می تواند در ارائه راهکارهای لازم مورد استفاده قرار گیرد. روش کار: در این پژوهش تحلیل مفهومی به روش ترکیبی در سه مرحله انجام شد. مقالات تا سال 2022 بررسی شد. در نهایت، هشت مطالعه بررسی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل شد. در مرحله کار میدانی با 11 نفر از کارشناسان این حوزه مصاحبه انجام شد. یافتهها: در مرحله نظری، بررسی ادبیات پژوهش نشان داد که استرس شغلی بالا، اعتیاد به مواد موجود، فرسودگی شغلی، کیفیت پایین آموزش مهارتهای عملی، شفافیت پایین در مورد علت شکلگیری و توسعه رشته، عدم وجود اعضای هیئت علمی، عدم تمایز سطوح مختلف تحصیلی، کمبود مربی. با مهارت کافی برای آموزش بالینی، عدم انطباق ورود رشته با نیازهای بازار کار یکی از مهم ترین عوامل آسیب رسان در رشته بیهوشی بود. نتیجه گیری: با شناخت عوامل مضر رشته بیهوشی به صورت تئوری و عملی و حذف آن، ورودی های مناسبی جذب این رشته می شود. با اصلاح روند تدریس و واگذاری مدیریت این رشته به افراد واجد شرایط و علاقه مند در رشته بیهوشی، آسیب های ناشی از آن خنثی شده و زمینه توسعه آن فراهم می شود.