مقدمه:از ویژگیهای یک دانشجوی پرستاری خوب، کسب مهارت همدلی ومسئولیتپذیری است. این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی یادگیری مهارت همدلی برمسئولیتپذیری دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مراغه در سال 1400 انجام گردید. روش کار: این مطالعه تجربی بر روی 130 نفر از دانشجویان سال دوم تا چهارم کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مراغه با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون به صورت گروه مداخله و کنترل انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بوده و بعد از انجام پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و ابزار سنجش مسئولیتپذیری دانشجویان پرستاری قاسمی (1397)، با روش تخصیص تصادفی به روش بلوکهای متغیر 52 نفر از دانشجویان در گروه مداخله و 52 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. بسته آموزش مهارت همدلی (غلامی-1400) به صورت مجازی و به مدت دو ماه در اختیار گروه مداخله قرار گرفت. در نهایت پس آزمون از هر دو گروه مداخله و کنترل اخذ گردید و تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار Spssنسخه 16 انجام شد. یافته ها: میانگین نمره مسئولیتپذیری قبل از مداخله (19/97 ± 191/28) و بعد از مداخله (14/88 ± 205/83) می باشد؛ که بیانگر معنی دار بودن اختلاف میانگین مسئولیتپذیری قبل و بعد از مداخله است (0/05>P). نتیجه گیری: تحلیل داده ها نشان داد که یادگیری مهارت همدلی تأثیر معنی داری بر افزایش مسئولیتپذیری دانشجویان پرستاری داشته است؛ لذا برنامه ریزی برای ارتقاء مسئولیتپذیری با شیوه های نوین آموزشی برای مدیران آموزشی توصیه می شود.
Mohammadi Nesbat P, Parchebafieh S, Fatah Moghadam L. The effectiveness of learning empathy skills on the responsibility of nursing students. NPWJM 2023; 11 (38) : 4 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-943-fa.html
محمدی نسبت پریدخت، پارچه بافیه سمانه، فتاح مقدم لادن. اثربخشی یادگیری مهارت همدلی بر مسئولیت پذیری دانشجویان پرستاری. پرستار و پزشک در رزم. 1402; 11 (38) :28-35