مقدمه و هدف: مقایســه تطبیقــی نظــام هــای آموزشــی بــه منظــور توســعه سیاســتهای جدیــد در آمــوزش عالــی رو بــه افزایــش اســت ایـن مهـم فرصتهایـی را بـرای شـناخت چشـم انـداز، رسـالت، ارزشــهای آموزشــی ســایر کشــورها و ارزیابــی همزمــان نظــام آموزشــی ایــران ایجــاد مــی نمایــد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکتری پرستاری درایران و دانشکده پرستاری دانشگاه انجام شده است روش: این مطالعه با روش توصیفی تطبیقی در سال ۱۳۹۹انجام شد و نظام آموزشی پرستاری ایران در مقطع دکتری با دانشکده پرستاری دانشگاه اردن مقایسه شد. جستجوی اینترنتی، با استفاده از پایگاه داده های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران و دانشکده پرستاری اردن و دیگر پایگاههای مرتبط استفاده شد. برای مقایسه تطبیقی از الگوی Beredyدر چهارمرحله؛ توصیف، ،تفسیر، همجوار ی و مقایسه استفاده شد. یافته ها: هر دو برنامه آموزشی به صورت تمام وقت، حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است و نحوه پذیرش دانشجو در دو دانشگاه تقریبا مشابه است. اما تفاوتهایی از نظر اصول برنامه ریزی استراتژیک رسالت، چشم انداز و ارزشها، طول دوره آموزشی پژوهشی و محتوای برخی دروس و نحوه ارزشیابی دانشجویان وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به موقعیت ایران در جهان و پیشرفت در زمینه دستیابی به اهداف سلامتی با رویکردی جدید و جهانی و برون مرزی به رسالت و چشم انداز دوره دکتری پرستاری توجه شود. همچنین توصیه می شود برنامه ریزان آموزشی با در نظر گرفتن نیازها و مشکلات جامعه در جهت ارتقای برنامه دوره دکترای پرستاری اقدام نمایند.
movahedi M, vafadar Z, ghasemi S. Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Faculty of Nursing, University of Jordan. NPWJM 2023; 11 (39) : 1 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-937-fa.html
موحدی محمود، وفادار زهره، قاسمی سعید. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی دوره دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری دانشگاه اردن. پرستار و پزشک در رزم. 1402; 11 (39) :6-15