دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد مرکزی، تهران، ایران
چکیده: (1491 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه-بیش فعالی نوعی اختلال عصبی- رفتاری است که اغلب به عملکرد فرد در بسیاری از زمینه ها از جمله عملکرد تحصیلی، توجه و تمرکز و ارتباطات اجتماعی صدمه می زند. مواد و روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری، دانش آموزان با اختلال نقص توجه-بیش فعالی مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی به دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به منظور ارزیابی نشانه های اختلال نقص توجه-بیش فعالی ازمقیاس سوانسون، نولان و پلهام ویرایش چهارم و عملکرد تحصیلی از پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج و همچنین برای بررسی فرآیندهای عصبی-شناختی با آزمون ارزیابی شناختی مورد بررسی قرارگرفتند. از هردو گروه پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 3 ماهه به عمل آمد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته توسط نرم افزار آماری SPSS-26 تحلیل شدند. یافته ها : نتایج نشان داد که برنامه آموزشی رایانه ای بر فرآیندهای شناختی برنامه ریزی، توجه و پردازش همزمان و متوالی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال نقص توجه-بیش فعالی تاثیر مثبت داشته و از نظر آماری معنا دار بوده است.(P<0.001). نتیجه گیری: برنامه آموزشی رایانه ای موجب بهبود عملکرد فرآیندهای شناختی(برنامه ریزی، توجه و پردازش همزمان و متوالی) و ارتقاء عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال نقص توجه-بیش فعالی می شود.
Atashi I, Ghasemi M, Kooshki S. The effectiveness of computer educational program on the cognitive processes and academic performance of students with attention deficit/ hyperactivity disorder. NPWJM 2022; 10 (35) : 7 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-913-fa.html
اتشی ایرج، قاسمی مسعود، کوشکی شیرین. اثربخشی برنامه آموزشی رایانه ای بر فرآیندهای شناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال نقص توجه-بیش فعالی. پرستار و پزشک در رزم. 1401; 10 (35) :62-73