[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه::
اخبار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 32 - ( پاییز 1400 1400 ) ::
جلد 9 شماره 32 صفحات 17-6 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افکار خودآیند منفی، خودانتقادی و نشخوار فکری در دانشجویان دارای تجربه شکست عاطفی
مصطفی پیمبری ، محسن منصوبی فر ، ناهید هواسی سومار ، آرزو تاری مرادی ، محمدرضا بلیاد
گروه روان‌شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده:   (2812 مشاهده)
مقدمه: شکست عاطفی از رنج ­آورترین مشکلاتی است کـه در طول یک رابطه عاطفی ممکن است برای هـر فردی پیش آید. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی شناخت ­درمانی مبتنی بر ذهن ­آگاهی بر افکار خودآیند منفی، خودانتقادی و نشخوار فکری در دانشجویان دارای تجربه شکست عاطفی بود.
روش کار: به منظور انجام این پژوهش تعداد 30 نفر از بین کلیه­ی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در سال تحصیلی 1398 که دچار شکست عاطفی بودند، به روش تصادفی در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، جلسات شناخت­ درمانی مبتنی بر ذهن­ آگاهی را به مدت هشت جلسه (5/1 ساعت) دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. برای اندازه ­گیری متغیرها از پرسشنامه ­های افکار خودآیند منفی،سطوح خودانتقادی و پاسخ­دهی نشخواری استفاده شد.
یافته­‌ها: داده ­ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس اندازه ­گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج حاکی از این بود که شرکت در جلسات شناخت ­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر کاهش افکار خودآیند منفی، نشخوار فکری و خودانتقادی در دانشجویان دارای تجربه شکست عاطفی به طور معناداری اثربخش بوده است.
نتیجه­‌گیری: ذهن­ آگاهی نیازمند بکار بستن راهبردهای شناختی، رفتاری و فراشناختی ویژه برای متمرکز کردن فرآیند توجه است، که به نوبه خود به پیشگیری از خلق و افکار منفی، گرایش به پاسخ­های نگران­کننده و رشد دیدگاه جدید و پدید آمدن افکار و هیجان­های خوشایند منتهی می­شود.

شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، افکار خودآیند منفی، خودانتقادی، نشخوار فکری، دانشجویان.
متن کامل [PDF 504 kb]   (686 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/12 | پذیرش: 1400/4/6 | انتشار: 1400/10/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Peyambari M, Mansoobifar M, Havassi Somar N, Tari Moradi A, Belyad M R. Effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on negative automatic thoughts, self-criticism and rumination in students experiencing emotional failure. NPWJM 2021; 9 (32) : 1
URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-834-fa.html

پیمبری مصطفی، منصوبی فر محسن، هواسی سومار ناهید، تاری مرادی آرزو، بلیاد محمدرضا. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افکار خودآیند منفی، خودانتقادی و نشخوار فکری در دانشجویان دارای تجربه شکست عاطفی. پرستار و پزشک در رزم. 1400; 9 (32) :6-17

URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-834-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 32 - ( پاییز 1400 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پرستار و پزشک در رزم Nurse and Physician Within War
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4679