گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده: (2812 مشاهده)
مقدمه: شکست عاطفی از رنج آورترین مشکلاتی است کـه در طول یک رابطه عاطفی ممکن است برای هـر فردی پیش آید. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افکار خودآیند منفی، خودانتقادی و نشخوار فکری در دانشجویان دارای تجربه شکست عاطفی بود. روش کار: به منظور انجام این پژوهش تعداد 30 نفر از بین کلیهی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در سال تحصیلی 1398 که دچار شکست عاطفی بودند، به روش تصادفی در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، جلسات شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را به مدت هشت جلسه (5/1 ساعت) دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه های افکار خودآیند منفی،سطوح خودانتقادی و پاسخدهی نشخواری استفاده شد. یافتهها: داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج حاکی از این بود که شرکت در جلسات شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش افکار خودآیند منفی، نشخوار فکری و خودانتقادی در دانشجویان دارای تجربه شکست عاطفی به طور معناداری اثربخش بوده است. نتیجهگیری: ذهن آگاهی نیازمند بکار بستن راهبردهای شناختی، رفتاری و فراشناختی ویژه برای متمرکز کردن فرآیند توجه است، که به نوبه خود به پیشگیری از خلق و افکار منفی، گرایش به پاسخهای نگرانکننده و رشد دیدگاه جدید و پدید آمدن افکار و هیجانهای خوشایند منتهی میشود.
Peyambari M, Mansoobifar M, Havassi Somar N, Tari Moradi A, Belyad M R. Effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on negative automatic thoughts, self-criticism and rumination in students experiencing emotional failure. NPWJM 2021; 9 (32) : 1 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-834-fa.html
پیمبری مصطفی، منصوبی فر محسن، هواسی سومار ناهید، تاری مرادی آرزو، بلیاد محمدرضا. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افکار خودآیند منفی، خودانتقادی و نشخوار فکری در دانشجویان دارای تجربه شکست عاطفی. پرستار و پزشک در رزم. 1400; 9 (32) :6-17