مقایسه اثربخشی آموزش گروهی نظم جویی هیجانی و درمان شناختی - رفتاری در کاهش وسوسه خوردن در افراد مبتلا به پرخوری هیجانی و دارای اضافه وزن
|
مارال طوافی، محمد حاتمی، حسن احمدی، سارا صرافی زاده |
|
|
چکیده: (3721 مشاهده) |
مقدمه: اختلال پرخوری یکی از رایج ترین اختلالهای روانی در افراد چاق و دارای اضافه وزن است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی نظم جویی هیجانی و درمان شناختی - رفتاری در کاهش وسوسه خوردن درافراد مبتلا به پرخوری هیجانی و دارای اضافه وزن است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمهتجربی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل در انتظار درمان بود. جامعه آماری شامل 61 نفر از افراد مبتلا به اضافه وزن بود که به صورت نمونه در دسترس از میان بیماران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی منطقه 1 شهر تهران انتخاب و در سه گروه 11 نفری )دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل در انتظار درمان(قرار گرفتند. در این پژوهش از فهرست وارسی اختلالهای خوردن و مقیاس وسوسه خوردن گولماری استفاده شد. هر دو گروه آزمایش تحت درمان 8 جلسهای هفته ای یک بار قرار گرفتند ولی گروه کنترل در انتظار درمان، درمان خاصی دریافت نکرد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که روش تنظیم هیجانی و درمان شناختی - رفتاری در وسوسه خوردن موثرند (0.001>P) ولی بین دو روش تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: به نظر میرسد آموزش گروهی نظمجویی هیجانی و درمان شناختی - رفتاری میتوانند در کاهش وسوسه خوردن در افراد مبتلا به پرخوری هیجانی و دارای اضافه وزن موثر باشند. بنابراین آموزش گروهی نظم جویی هیجانی و درمان شناختی - رفتاری به عنوان درمان- های مکمل در کنار درمانهای دارویی در این بیماران، جهت بهبود علائم روانشناختی، پیشنهاد میگردد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش گروهی نظم جویی، اضافه وزن، پرخوری، درمان شناختی-رفتاری، وسوسه خوردن |
|
متن کامل [PDF 596 kb]
(1153 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/26 | پذیرش: 1399/3/26 | انتشار: 1399/3/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|