گروه مهندسی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (3856 مشاهده)
مقدمه: امروزه اهمیت دانش بیشتر از منابع سنتی مانند نیروی کار، زمین و سرمایه مالی است و در اختیار داشتن دانش منحصر به فرد و اهرم دانش موثر منجر به مزیتهای رقابتی خواهد شد، در نتیجه این مطالعه با هدف دستیابی به الگوی راهبردی مدیریت دانش در بیمارستان 523 ارتش انجام شده است. روش کار: مقاله حاضر بخشی از یک مطالعه گراندد تئوری بود. تحلیل مقایسه ای مداوم همزمان با جمع آوری داده ها و با استفاده از نرم افزار MAXQDA نسخه ۲۰16 انجام و نمونه گیری از نوع هدفمند از میان کارکنان باتجربه و با حداکثر واریانس در زمینه مورد مطالعه انتخاب شدند. یافته ها: مشارکت کنندگان تحقیق شامل 17 نفر با سابقه کار بخش های متنوع بیمارستانی بودند. ساختار مدیریت دانش نیز در ابعاد: پدیده مورد مطالعه و پیامد حاصل شده طبقه بندی گردید که این طبقات بر اساس الگوی پارادایمی، ساختار مدیریت دانش را مشخص نمودند. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد مدیریت دانش عبارت است از اداره فرایند تراوش دانش، آرایش دانش و تولد دانش، که طی این فرایند، پیامد انتشار و کاربرد دانش را در بر دارد. این تعریف ساختاری از مدیریت دانش برخاسته از زمینه و شرایط موجود در سیستم بهداشتی و درمانی بیمارستان 523 ارتش بود. کلید واژگان: مدیریت دانش، تراوش دانش، آرایش دانش، تولد دانش، کاربرد دانش، انتشار دانش
Mousavi M. Identification of indicators for measuring knowledge management in the hospital (A qualitative study at the 523 Army Hospital). NPWJM 2019; 7 (23) :46-51 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-699-fa.html
موسوی مرتضی. شناسایی شاخص های اندازه گیری مدیریت دانش در بیمارستان (یک مطالعه کیفی در بیمارستان 523 ارتش). پرستار و پزشک در رزم. 1398; 7 (23) :46-51