مقدمه: امروزه یکی از انواع روشهای درمانی بیماران، جراحی است که تجربه استرسزا بوده وباعث ایجاد واکنشهای روانی از جمله اضطراب میشود. در صورت عدم کنترل میتواند بر نتایج عمل و وضعیت جسمانی بیمار تاثیر منفی بگذارد. لذا این مطالعه با هدف تاثیر آموزش بر بیماران تحت عمل جراحی انجام شد. روش کار: در این پژوهش نیمه تجربی 84 بیمار کاندید اعمال جراحی، به صورت تصادفی در دو گروه 42 نفر(آزمون و کنترل ) قرار گرفتند. تمام بیماران در روز بستری، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه اشپیل برگر STAI (State-Trait Anxiety Inventory) را تکمیل کردند. سپس در گروه آزمون، آموزش به صورت چهره به چهره روز قبل از عمل به بیماران داده شد. در ادامه قبل از عمل پرسشنامه اشپیل برگر مجدداً توسط بیماران تکمیل شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرمافزار spss مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میزان اضطراب قبل از مداخله در گروه آزمون و کنترل به ترتیب (71/4 ±83/91) و (58/5 ±52/92) بود که از نظر آماری اختلاف معنیداری نداشت (542/0=P) ولی بعد از مداخله میانگین اضطراب در گروه آزمون و کنترل به ترتیب (63/3 ±55/87) و (66/8 ±17/93) بود که از نظر آماری اختلاف معنیداری داشت (001/0>P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، پیشنهاد میشود زمینههای لازم جهت آموزش بیماران تحت عمل جراحی فراهم شود که این مورد میتواند در بهبود وضعیت بیماران موثر باشد.
hatami F, hajibeglo A, aloustani S, hajibeglo B. The effect of face to face education on anxiety of patients undergoing surgery. NPWJM 2020; 8 (29) :32-39 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-682-fa.html
حاتمی فریبا، حاجی بگلو اعظم، آلوستانی سودابه، حاجی بگلو بهار. بررسی تاثیر آموزش چهره به چهره بر میزان اضطراب بیماران تحت عمل جراحی. پرستار و پزشک در رزم. 1399; 8 (29) :32-39