بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-96
|
نادیا سلطانی، ناصر گودرزی، ساناز امیری |
|
|
چکیده: (4082 مشاهده) |
مقدمه: سلامت روان نقش مهمّی در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه ایفاء میکند. توجّه به نیازهای روانی و سلامت دانشجویان که درصد قابل ملاحظهای از جمعیّت کشور را تشکیل میدهند بسیار حائز اهمّیّت است تا بتوانند نقش خود را به عنوان یک نیروی متخصّص و تحصیلکرده به خوبی ایفاء کنند. پژوهش حاضر با هدف غربالگری آسیبشناسی روانی در دانشجویان انجام شده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش مقطعی و از نوع توصیفی-تحلیلی در دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شد. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال دوّم تحصیلی 96-1395 بودند. مجموع دانشجویان ذکرشده 912 نفر بود که با هدف غربالگری 300 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری دادهها، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استانداردشده SCL90-R بود که 9بُعد اضطراب، پرخاشگری، افسردگی، حسّاسیت در روابط بین فردی، شکایتهای جسمانی، وسواس اجباری، ترس مرضی، روانپریشی و پارانوئید را مورد ارزیابی قرار میدهد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16، آمار توصیفی و آزمون t مقایسهای استفاده شده است.
یافتهها: نتایج حاصل از بررسی حاکی از آن است که 72درصد از دانشجویان از لحاظ روانی، سالم و 28درصد مشکوک به یکی از علائم روانپزشکی بودند که این مقدار با میزان ارائه شده توسط سایر مطالعات انجام شده در ایران در رابطه با سلامت عمومی دانشجویان مطابقت دارد. همچنین نتایج حاصل از آزمون t استیودنت، نشان دهنده وجود تفاوت معنادار در بین دانشجویان دختر و پسر در ابعاد وسواس اجباری، افسردگی، ترس مرضی و افکار پارانوئید است به نحوی که شدت علائم فوق در دانشجویان دختر، بیشتر است.
بحث و نتیجه گیری: وجود موارد مشکوک لزوم توجّه بیشتر به بهداشت روانی دانشجویان و اتخاذ تدابیر مبنی بر پیشگیری و درمان را آشکار میکند. دختران با توجه به ساختار فیزیولوژیک و جسمانی، بیشتر در معرض این دست آسیبها قرار دارند که توسط برنامههای مراقبتی خاص، قابل کنترل است. |
|
واژههای کلیدی: سلامت روانی، دانشجویان علوم پزشکی، پرسشنامه SCL90-R، آسیبشناسی روانی. |
|
متن کامل [PDF 620 kb]
(1801 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/2/12 | پذیرش: 1397/2/12 | انتشار: 1397/2/12
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|