تأثیر آموزش مدیریت استرس و تنظیم هیجانی بر رضایت شغلی پرستاران
|
جمیله کیانی، فرهاد عباسی، علی پاکیزه، بهزاد قلی زاده، شهرزاد درویشی |
1. گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر، بوشهر |
|
چکیده: (4323 مشاهده) |
مقدمه: استرس یک تجربه هیجانی منفی و ارزیابی غیرمنطقی از حوادث است که منجر به اختلال در سازگاری با محیط میگردد. پرستاری ازجمله مشاغل سخت و پراسترس است. تضاد بین تلاش برای ارائه خدمات و مراقبت انسانی از بیماران در شرایط خاص و سیاستگذاری نامناسب مدیران درزمینهٔ بازدهی و رضایت شغلی، میتواند منجر به بروز خستگی هیجانی، کاهش انگیزه و علاقه به محیط کاری، بیتفاوتی و نهایتاً سندرم فرسودگی روانی گردد.
روش کار: این مطالعه شبه تجربی، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس و تنظیم هیجانی بر رضایت شغلی پرستاران است. بدین منظور 90 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان شهدای خلیجفارس بوشهر به روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمون در مدت سه هفته آموزش مهارتهای مدیریت استرس و تنظیم هیجانی ارائه شد.
نتایج: حاصل بیانگر اثربخشی مداخله بر ارتقاء رضایت شغلی بهصورت کلی و همچنین در خرده مقیاسهای نوع کار، سرپرستی، فرصت ارتقاء و روابط با همکاران (p<0.001) بود. ولی در خرده مقیاس پرداخت حقوق و مزایا بیتأثیر بوده است .
بحث: اجرای اینگونه مداخلات، علاوه برافزایش بهرهوری در سازگاری پرستاران با چالشهای شغلی خود مؤثر بوده و میتواند منجر به کاهش آسیب روانی ایشان گردد. همچنین لزوم بازنگری در نظام پرداخت حقوق و مزایا و شرایط مناسب کاری و قابلیت دسترسی به فرصتهای مناسب پیشرفت شغلی را یادآور سازد. |
|
واژههای کلیدی: مدیریت استرس، تنظیم هیجانی، پرستار، رضایت شغلی |
|
متن کامل [PDF 581 kb]
(4593 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/4/23 | پذیرش: 1396/4/23 | انتشار: 1396/4/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|