اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افکار خودکشی سربازان
|
محمد زاهدی اصل، بهزاد خدری |
دانشگاه علامه طباطبائی |
|
چکیده: (4686 مشاهده) |
مقدمه: خودکشی و اقدام به آن در اجلاس سازمان جهانی بهداشت در سال 1996 یک مسأله مهم بهداشت عمومی و رفتاری ضد اجتماعی اعلام شد. این پدیده افزون بر زیانهای شخصی و خانوادگی یک زیان اجتماعی نیز شمرده میشود. کسب شناخت نسبت به اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش افکار خودکشی سربازان، هدف اصلی این پژوهش میباشد.
روش کار: پژوهش حاضر در چارچوب طرح نیمهآزمایشی صورت گرفته است. جمعیت آماری شامل کلیه سربازان یکی از پادگانهای نیروی نظامی تهران میباشد، روش نمونه گیری تمام شماری بوده که (32 نفر) در دو گروه 16 نفری (گروه آزمایش و کنترل) قرار داده شدهاند. ابزار پژوهش پرسشنامهی افکار خودکشی بک (BSSI) و همچنین برگزاری 8 جلسه کارگاه آموزش مهارت حل مسئله به صورت گام به گام، میباشد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده شده است.
یافته ها: نتایج حاصله حاکی از معنی دار بودن آموزش مهارت حلمسئله بر میزان افکار خودکشی سربازان وظیفه در نمونه مورد بررسی است، به صورتیکه که میانگین نمره افکار خودکشی گروه آزمایش نسبت به گروهگواه کاهش یافته است. همچنین بیشترین اقدام کنندگان به خودکشی از یگانهای پاسدار و انتظامات بوده و بیشترین اقدام به خودکشیها در 12 ماه اول خدمت اتفاق افتاده است.
نتیجه گیری: تحلیلهای حاصله نشان داد که برگزاری کارگاههای آموزشی حل مسئله در بهداشت روان سربازان وظیفه تاثیر گذار است. مشاوره، راهنمایی و حمایت فرد در محیط های نظامی و همبستگی درون سازمانی از مهمترین پیشنهادات این پژوهش جهت کاهش افکار خودکشی در نیروهای نظامی میباشد. |
|
واژههای کلیدی: حل مسئله، خودکشی، سربازان |
|
متن کامل [PDF 289 kb]
(7053 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/4/1 | پذیرش: 1395/4/1 | انتشار: 1395/4/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|