مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی مولفههای فراشناختی، فرانگرانی و درآمیختگی افکار با اختلال بدشکلی بدن بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 155 نفر از دانش آموزان متوسطه شهرستان اصفهان در سال تحصیلی 92-91 بود که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل: مقیاس اصلاح شده وسواس فکری عملی یل– براون برای اختلال بدشکلی بدن(YBOCS-BDD)، پرسشنامه فراشناخت (MCQ-30)، پرسشنامه فرانگرانی (MWQ) و پرسشنامه درآمیختگی افکار(TFI) بودند.
یافتهها: نتایج نشان داد که اختلال بدشکلی بدن رابطه معناداری با مولفههای فراشناختی، فرانگرانی و درآمیختگی افکار دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که نمره کلی فراشناخت، فرانگرانی و درآمیختگی افکار 24 درصد از واریانس نمرات اختلال بدشکلی بدن را پیشبینی میکنند.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند که بین فراشناخت مشکلساز، فرانگرانی، درآمیختگی افکار و اختلال بدشکلی بدن در بین دانشآموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
The investigation of correlation between metacognitive subscales, meta worry and thoughts–fusion with body dysmorphic disorder. NPWJM 2015; 2 (4) :162-167 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-199-fa.html
ربیعی مهدی، راهنجات امیر محسن، نیکفرجام مسعود، نجفیپور فرشاد. بررسی رابطهی مولفههای فراشناختی، فرانگرانی و درآمیختگی افکار با اختلال بدشکلی بدن. پرستار و پزشک در رزم. 1393; 2 (4) :162-167