مقدمه و هدف:تحصیل در رشتههای علوم پزشکی فرآیندی است که طی آن کیفیت زندگی دانشجویان تغییر نموده و بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر میگذارد.این مطالعه با هدف بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشکده پرستاری علوم پزشکی آجا انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 136 دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا در سال 1401 با استفاده از جدول مورگان انتخاب و بر اساس نمونهگیری مبتنی بر هدف وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل سه بخش اطلاعات جمعیت شناختی دانشجویان، پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی درتاج بود. در نهایت تجزیهوتحلیل دادهها با در نظر گرفتن سطح معنیداری 05/0 توسط نرمافزار SPSS-24با روشهای آماری توصیفی و استفاده از آزمونهای استنباطی T مستقل و همبستگی پیرسون انجام شد. یافتهها:73 دانشجوی خانم (7/53 %) و 63 دانشجوی آقا (3/46%) در این مطالعه مشارکت داشتند.نمره پیشرفت تحصیلی دانشجویان پسر و دختر به ترتیب 39/142، 05/142 بوده که با یکدیگر تفاوت معناداری ندارند(09/0=P). همچنین در بین مولفههای کیفیت زندگی، اختلال نقش به خاطر سلامت روحی در مردان و زنان تفاوت معناداری دارد(01/0=P)، به طوری که زنان نمره کمتری را نسبت به مردان کسب کردند. بحث و نتیجهگیری: کیفیت زندگی کلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان در حرفههای پزشکی و بهداشتی ارتباط مثبت دارد. بنابراین درک بهتر کیفیت زندگی ممکن است باعث بهبود یادگیری در دانشجویان علوم پزشکی و بهداشت شود.
Zarei A, Seyedi R, Ahmadi Y, Beinaghi N, Pishgooei A, Momen R, et al . Investigating the relationship between the quality of life and the academic progress of Aja nursing school students according to gender (2022). NPWJM 2024; 12 (42) : 4 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-1034-fa.html
زارعی امیرمحمد، سیدی رقیه، احمدی یزدان، بینقی نسیم، پیشگویی امیرحسین، مومن رضا، و همکاران.. بررسی ارتباط کیفیت زندگی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری آجا بر حسب جنسیت(1401). پرستار و پزشک در رزم. 1403; 12 (42) :30-37