[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه::
اخبار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 42 - ( بهار 1403 1403 ) ::
جلد 12 شماره 42 صفحات 37-30 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط کیفیت زندگی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری آجا بر حسب جنسیت(1401)
امیرمحمد زارعی ، رقیه سیدی ، یزدان احمدی ، نسیم بینقی ، امیرحسین پیشگویی ، رضا مومن ، فائضه بنی یعقوبی ، سعید قاسمی
دانشکده پرستاری ارتش
چکیده:   (55 مشاهده)
مقدمه و هدف: تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی فرآیندی است که طی آن کیفیت زندگی دانشجویان تغییر نموده و بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر می‌گذارد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشکده پرستاری علوم پزشکی آجا انجام شد.

مواد و روش­ها:
در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 136 دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا در سال 1401 با استفاده از جدول مورگان انتخاب و بر اساس نمونه­گیری مبتنی بر هدف وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل سه بخش اطلاعات جمعیت شناختی دانشجویان، پرسشنامه کیفیت زندگی  SF-36و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی درتاج بود. در نهایت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با در نظر گرفتن سطح معنی‌داری 05/0 توسط نرم‌افزار SPSS-24 با روش‌های آماری توصیفی و استفاده از آزمون­های استنباطی T مستقل و همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته ها: 73 دانشجوی خانم (7/53 %) و 63 دانشجوی آقا (3/46%)  در این مطالعه مشارکت داشتند. نمره پیشرفت تحصیلی دانشجویان پسر و دختر به ترتیب 39/142، 05/142 بوده که با یکدیگر تفاوت معناداری ندارند(09/0=P). همچنین در بین مولفه­های کیفیت زندگی، اختلال نقش به خاطر سلامت روحی در مردان و زنان تفاوت معناداری دارد(01/0=P)، به طوری که زنان نمره کمتری را نسبت به مردان کسب کردند.  
بحث و نتیجه­گیری: کیفیت زندگی کلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان در حرفه‌های پزشکی و بهداشتی ارتباط مثبت دارد. بنابراین درک بهتر کیفیت زندگی ممکن است باعث بهبود یادگیری در دانشجویان علوم پزشکی و بهداشت شود.
 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، کیفیت زندگی، دانشجو پرستاری
متن کامل [PDF 1294 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/4/27 | پذیرش: 1403/5/11 | انتشار: 1403/7/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei A, Seyedi R, Ahmadi Y, Beinaghi N, Pishgooei A, Momen R, et al . Investigating the relationship between the quality of life and the academic progress of Aja nursing school students according to gender (2022). NPWJM 2024; 12 (42) : 4
URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-1034-fa.html

زارعی امیرمحمد، سیدی رقیه، احمدی یزدان، بینقی نسیم، پیشگویی امیرحسین، مومن رضا، و همکاران.. بررسی ارتباط کیفیت زندگی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری آجا بر حسب جنسیت(1401). پرستار و پزشک در رزم. 1403; 12 (42) :30-37

URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-1034-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 42 - ( بهار 1403 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پرستار و پزشک در رزم Nurse and Physician Within War
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660