[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه::
اخبار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 43 - ( تابستان 1403 1403 ) ::
جلد 12 شماره 43 صفحات 13-6 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین برنامه آموزشی دوره دکتری بالینی رشته انفورماتیک پرستاری بر اساس مدل طراحی برنامه درسی کرن
فریبا حسین زادگان ، یوسف محمدپور ، فائضه بنی یعقوبی ، سوره خاکی
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشکده پرستاری و مامایی، تهران، ایران
چکیده:   (137 مشاهده)

مقدمه: انفورماتیک پرستاری تخصصی است که با استفاده بهینه از تکنولوژی، در ارتقای سلامت مؤثر می­باشد. با توجه به گسترش روز افزون این دانش در حوزه پرستاری ، توسعه آموزش عالی پرستاری در کشور ایران نیز ؛ ضروری به نظر می­رسد. مطالعه حاضر با هدف طراحی برنامه آموزشی دوره دکتری بالینی انفورماتیک پرستاری بر اساس مدل برنامه درسی کرن در ایران، انجام گردید.
روش کار: جامعه پژوهش مطالعه ترکیبی حاضر را 20 نفر از متخصصین پرستاری، فناوری اطلاعات سلامت و انفورماتیک پزشکی، تشکیل دادند. در این مطالعه توصیفی از ترکیب روش­های کمی و کیفی استفاده شد. از گام­های مدل برنامه­ریزی درسی کرن که شامل 6 مرحله است، استفاده شد. در راندهای اول و دوم دلفی برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوی کیفی با رویکرد مرسوم یا عرفی و برای راند سوم  از آمار توصیفی استفاده گردید.  
یافته ها: برنامه درسی این رشته تخصصی شامل 3 واحد دروس کمبود یا جبرانی، 34 واحد دروس اختصاصی اجباری انفورماتیک، 17 واحد دروس اختصاصی اجباری دکتری بالینی و 6 واحد پایان­نامه، تنظیم گردید. 85 درصد از صاحب نظران برنامه آموزشی دوره دکتری بالین رشته انفورماتیک پرستاری را ضروری دانسته و لازمه رشد حرفه ای و ارتقاء سلامت عمومی، بیان نمودند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تدوین برنامه آموزشی دوره دکتری بالین رشته انفورماتیک پرستاری، ضرورت و نیاز احساس شده توسط متخصصین می­باشد و می­تواند به عنوان برنامه پیشنهادی جهت تأسیس یک گرایش در دوره دکتری بالین پرستاری به وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی، پیشنهاد گردد.
 
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: انفورماتیک پرستاری، تحصیلات تکمیلی پرستاری، برنامه درسی
متن کامل [PDF 280 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/10 | پذیرش: 1403/9/17 | انتشار: 1403/10/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinzadegan F, Mohammadpour Y, Baniyaghoobi F, Khaki S. Developing Doctor of Nursing Practice (DNP) Curriculum in Field of Nursing Informatics. NPWJM 2024; 12 (43) : 1
URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-1030-fa.html

حسین زادگان فریبا، محمدپور یوسف، بنی یعقوبی فائضه، خاکی سوره. تدوین برنامه آموزشی دوره دکتری بالینی رشته انفورماتیک پرستاری بر اساس مدل طراحی برنامه درسی کرن. پرستار و پزشک در رزم. 1403; 12 (43) :6-13

URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-1030-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 43 - ( تابستان 1403 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پرستار و پزشک در رزم Nurse and Physician Within War
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4679