دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشکده پرستاری و مامایی، تهران، ایران
چکیده: (137 مشاهده)
مقدمه: انفورماتیک پرستاری تخصصی است که با استفاده بهینه از تکنولوژی، در ارتقای سلامت مؤثر میباشد. با توجه به گسترش روز افزون این دانش در حوزه پرستاری ، توسعه آموزش عالی پرستاری در کشور ایران نیز ؛ ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر با هدف طراحی برنامه آموزشی دوره دکتری بالینی انفورماتیک پرستاری بر اساس مدل برنامه درسی کرن در ایران، انجام گردید. روش کار: جامعه پژوهش مطالعه ترکیبی حاضر را 20 نفر از متخصصین پرستاری، فناوری اطلاعات سلامت و انفورماتیک پزشکی، تشکیل دادند. در این مطالعه توصیفی از ترکیب روشهای کمی و کیفی استفاده شد. از گامهای مدل برنامهریزی درسی کرن که شامل 6 مرحله است، استفاده شد. در راندهای اول و دوم دلفی برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوی کیفی با رویکرد مرسوم یا عرفی و برای راند سوم از آمار توصیفی استفاده گردید. یافته ها: برنامه درسی این رشته تخصصی شامل 3 واحد دروس کمبود یا جبرانی، 34 واحد دروس اختصاصی اجباری انفورماتیک، 17 واحد دروس اختصاصی اجباری دکتری بالینی و 6 واحد پایاننامه، تنظیم گردید. 85 درصد از صاحب نظران برنامه آموزشی دوره دکتری بالین رشته انفورماتیک پرستاری را ضروری دانسته و لازمه رشد حرفه ای و ارتقاء سلامت عمومی، بیان نمودند. بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تدوین برنامه آموزشی دوره دکتری بالین رشته انفورماتیک پرستاری، ضرورت و نیاز احساس شده توسط متخصصین میباشد و میتواند به عنوان برنامه پیشنهادی جهت تأسیس یک گرایش در دوره دکتری بالین پرستاری به وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی، پیشنهاد گردد.
Hosseinzadegan F, Mohammadpour Y, Baniyaghoobi F, Khaki S. Developing Doctor of Nursing Practice (DNP) Curriculum in Field of Nursing Informatics. NPWJM 2024; 12 (43) : 1 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-1030-fa.html
حسین زادگان فریبا، محمدپور یوسف، بنی یعقوبی فائضه، خاکی سوره. تدوین برنامه آموزشی دوره دکتری بالینی رشته انفورماتیک پرستاری بر اساس مدل طراحی برنامه درسی کرن. پرستار و پزشک در رزم. 1403; 12 (43) :6-13