طراحی الگوی مطلوب برنامهی درسی دورهی پزشکی عمومی: گامی موثر در تقویت چگونه آموختن
|
مژگان محمدی مهر، حسن ملکی |
|
|
چکیده: (3327 مشاهده) |
مقدمه: در دنیای امروز با حجم گسترده اطلاعات و دانش، دانشجویان پزشکی باید چگونه آموختن را بیاموزند تا پزشکانی مؤثر و حاذق باقی بمانند. لذا بایستی شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادامالعمر در برنامه درسی در نظر گرفته شود. هدف از این مطالعه ارایه الگوی مطلوب برنامه درسی پزشکی عمومی با تاکید بر یادگیری مادامالعمر بود.
روش کار: پژوهش حاضر مطالعه کاربردی از نوع آمیخته بود. ویژگیهای عناصر برنامهی درسی دورهی پزشکی عمومی با رویکرد یادگیری مادامالعمر با استفاده از تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان و صاحب نظران و مرور نظاممند منابع علمی مشخص شد. بر اساس یافتهها، مدل مفهومی برنامهی دورهی پزشکی عمومی برای توانمندسازی دانشجویان با تاکید بر یادگیری مادامالعمر با الهام از الگوی اکر طراحی گردید. برای اعتبارسنجی الگوی طراحی شده، از نظرات متخصصان طی مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید.
یافتهها: الگوی طراحی شده دارای رویکرد تلفیقی به تمام شایستگیهای پزشک یادگیرنده مادام العمر در برنامه درسی دوره پزشکی عمومی است. در طراحی الگو، به مبانی الگو، اصول کلی، اهداف الگو، فلسفهی الگو، مقاطع دورهی پزشکی عمومی و عناصر برنامهی درسی توجه شده است. بر اساس نظرات متخصصان، الگو بازبینی شد و با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کیفی و کمی الگوی نهایی مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجهگیری: به مسئولان و برنامهریزان درسی دانشکدههای پزشکی پیشنهاد میگردد، به منظور توانمندسازی دانشجویان پزشکی عمومی، از الگوی ارائه شده در تدوین و ارائه برنامهی درسی به دانشجویان استفاده نمایند. |
|
واژههای کلیدی: الگو، یادگیری مادامالعمر، آموزش پزشکی، برنامهی درسی پزشکی عمومی |
|
متن کامل [PDF 617 kb]
(1645 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/4/16
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|