Nurse and Physician within War
پرستار و پزشک در رزم
NPWJM
Medical Sciences
http://npwjm.ajaums.ac.ir
1
admin
2645-3940
2645-3932
8
10.52547/npwjm
fa
jalali
1401
6
1
gregorian
2022
9
1
10
35
online
1
fulltext
fa
اثربخشی برنامه آموزشی رایانه ای بر فرآیندهای شناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال نقص توجه-بیش فعالی
The effectiveness of computer educational program on the cognitive processes and academic performance of students with attention deficit/ hyperactivity disorder
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">مقدمه: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">اختلال نقص توجه-بیش فعالی نوعی اختلال عصبی- رفتاری است که اغلب به عملکرد فرد در بسیاری از زمینه ها از جمله عملکرد تحصیلی، توجه و تمرکز و ارتباطات اجتماعی صدمه می زند. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">مواد و روش:</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری، دانش آموزان با اختلال نقص توجه-بیش فعالی مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی به دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به منظور ارزیابی نشانه های اختلال نقص توجه-بیش فعالی ازمقیاس سوانسون، نولان و پلهام ویرایش چهارم و عملکرد تحصیلی از پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج و همچنین برای بررسی فرآیندهای عصبی-شناختی با آزمون ارزیابی شناختی مورد بررسی قرارگرفتند. از هردو گروه پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 3 ماهه به عمل آمد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته توسط نرم افزار آماری </span></span><span dir="LTR" style="font-size:14.0pt">SPSS-26 </span><span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> تحلیل شدند.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">یافته ها :</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> نتایج نشان داد که برنامه آموزشی رایانه ای </span></span></span></span></span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">بر فرآیندهای شناختی برنامه ریزی، توجه و پردازش همزمان و متوالی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال نقص توجه-بیش فعالی </span></span></span><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">تاثیر مثبت داشته و از نظر آماری معنا دار بوده است.(</span></span><span dir="LTR" style="font-size:14.0pt">P<0.001</span><span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">).</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نتیجه گیری:</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> برنامه آموزشی رایانه ای موجب بهبود عملکرد فرآیندهای شناختی(برنامه ریزی، توجه و پردازش همزمان و متوالی) و ارتقاء عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال نقص توجه-بیش فعالی می شود.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#222222">Introduction</span></span></span></span></b><span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#222222">: Attention deficit / hyperactivity disorder is a type of neurobehavioral disorder that affects a person's performance in many areas, including academic performance, attention and concentration, and social communication. </span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#222222">Methods</span></span></span></span></b><span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#222222">: This research, we used a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population consists of students with attention deficit/ hyperactivity disorder in the elementary school of Tehran in the academic year of 2021-2022, who were selected using the selective sampling method and randomly divided into two groups of 20 people, experimental and control groups. Swanson, Nolan and Pelham fourth edition questionnaire (SNAP-IV) were used to evaluate symptoms of attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) and Dourtaj academic performance questionnaire was used for academic performance, and CAS cognitive assessment test was used to evaluate neuro-cognitive processes. A pre test was taken from both experimental and control groups, and the experimental group was subjected to the intervention of the rehabilitation computer training program for 3 months. </span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#222222">A post-test was taken from was performed for both the experimental and control groups. The follow-up test was performed after 3 months later of the post-test session.</span></span></span></span> <span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#222222"></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#222222">Results</span></span></span></span></b><span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#222222">: The results of analysis showed that the computer training program had a positive effect on cognitive processes and academic performance of students with attention deficit hyperactivity disorder and it was statistically significant(P˂0.001). </span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#222222">Conclusion</span></span></span></span></b><span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#222222">: The computer training program improves cognitive functions (planning, attention and simultaneous,</span></span></span></span><span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> successive processing</span></span></span><span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#222222">) and improves the academic performance of students with attention deficit / hyperactivity disorder.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
اختلال نقص توجه-بیش فعالی, آموزش رایانه ای, فرآیندهای شناختی, عملکرد تحصیلی
attention deficit/ hyperactivity disorder, computer training, cognitive processes, academic performance
62
73
http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3657-1&slc_lang=fa&sid=1
Iraj
Atashi
ایرج
اتشی
atashiiraj@gmail.com
10031947532846005457
10031947532846005457
No
Islamic Azad University, Tehran branch, Tehran, Iran, central branch
دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد مرکزی، تهران، ایران
Masoud
Ghasemi
مسعود
قاسمی
ghassemi64@yahoo.com
10031947532846005458
10031947532846005458
Yes
Islamic Azad University, Tehran branch, Tehran, Iran, central branch
دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد مرکزی، تهران، ایران
Shirin
Kooshki
شیرین
کوشکی
shirin_kooshki@yahoo.com
10031947532846005459
10031947532846005459
No
Islamic Azad University, Tehran branch, Tehran, Iran, central branch
دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد مرکزی، تهران، ایران