TY - JOUR T1 - The Effect Neurotherapy on Decreasing Concentration and Highly Decision-making in High School Students with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder Symptoms TT - تاثیر نوروتراپی بر کاهش تکانش گری و تصمیم گیری پر خطر در دانش آموزان پسر دبیرستانی با نشانه های نقص توجه/بیش فعالی JF - npwjm JO - npwjm VL - 9 IS - 31 UR - http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-714-fa.html Y1 - 2021 SP - 92 EP - 102 KW - Neurotherapy KW - impulsivity KW - high risk decision maker KW - recognition KW - attention deficit hyperactivity disorder. N2 - مقدمه: اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی یکی از اختلالات شایع دوران کودکی می‌باشد. پژوهش حاضر نیز با هدف اثربخشی نوروتراپی بر کاهش تکانش‌گری و تصمیم‌گیری پر خطر در دانش آموزان پسر دبیرستانی با نشانه‌های نقص‌توجه/بیش‌فعالی انجام شد. روش‌کار: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه آزمودنی بود که در سال تحصیلی 98-1397 انجام شد. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 30 آزمودنی بود، بدین صورت که یک گروه 15 نفره شامل افراد مبتلا به نشانگان اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی و 15 نفر در گروه پلاسیبو بودند، یعنی افرادی که مبتلا به نشانگان اختلال فوق هستند اما مداخله‌ای که برای آن­ها صورت گرفت واقعی نبود. ابزار پژوهش شامل دستگاه نوروفیدبک، آزمون بازداری پاسخ برو-نرو، آزمون خطرپذیری بادکنکی و پرسشنامه نشانگان نقص‌توجه/بیش‌فعالی افراد بالغ بود. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. یافته‌­ها: تحلیل داده­ها نشان داد که بین میانگین نمره­های پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی­داری وجود داشت(p<0/01) ، به نحوی که نوروتراپی باعث کاهش تکان‌گری و تصمیم‌گیری پر خطر در افراد مبتلا به نشانگان اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی شده است. نتیجه­‌گیری: با توجه به تاثیرات مثبت این روش بر کاهش تکانش‌گری و تصمیم‌گیری پرخطر افراد مبتلا به اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی، این مطالعه نشان داد که نوروتراپی می­تواند به عنوان یک روش موثر برای دستیابی به عملکرد بهینه در افرادی که اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی دارند می­تواند مورد استفاده قرار بگیرد. M3 10.29252/npwjm.9.31.92 ER -