مقدمه: شیوع ناگهانی کووید 19 نظام آموزش عالی جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است و باعث تغییراتی در شیوههای آموزش مرسوم در اغلب دانشگاهها گردیده است. هدف از مطالعه حاضر مطالعه تطبیقی چالشها و فرصتهای آموزش عالی در دوران پاندمی کرونا در ایران و جهان است. روش کار: پژوهش کیفی حاضر یک مطالعه تطبیقی بوده که با استفاده از الگوی جرج بردی صورت گرفته است. مبنای مطالعه حاضر تحلیل منابع به دست آمده از پایگاههای اطلاعاتیProQuest, Science direct, Scopus, PubMed, Google Scholar در بازه زمانی 2019 و 2020 بر اساس کلیدواژههای کرونا، آموزش عالی، چالش، فرصت است. نهایتاً از 44 مقاله جمعآوری شده 31 مقاله مورد مطالعه قرار گرفت. تحلیل منابع به صورت تحلیل محتوای اسنادی صورت گرفت. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، 28 چالش و 24 فرصت به عنوان چالشها و فرصتهای آموزش عالی در دوران پاندمی کرونا در ایران و جهان از تحلیل محتوای منابع به دست آمد که هر کدام در 6 مقوله تقسیم شدند. این چالشها و فرصتها دو لبه متفاوت تاثیر کرونا بر آموزش عالی محسوب میشوند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، توصیه میشود مسئولین و مدیران دانشگاهها، تدابیر و تصمیمات مقتضی، قوانین و آییننامههای مورد نیاز در شرایط بحرانی مانند کرونا را تدوین نمایند. همچنین بستر مورد نیاز برای تغییر رویکرد آموزش سنتی به آموزشهای الکترونیکی و ترکیبی را در جهت اعتلای آموزش عالی فراهم نمایند.
Taghizadeh S, Haji J, Mohammadimehr M. A Comparative Study of the Challenges and Opportunities of Higher Education in the Corona Pandemic in Iran and around the World. NPWJM 2020; 8 (27) :47-57 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-804-fa.html
تقی زاده سعیده، حاجی جمال، محمدی مهر مژگان. مطالعه تطبیقی چالشها و فرصتهای آموزش عالی در دوران پاندمی کرونا در ایران و جهان. پرستار و پزشک در رزم. 1399; 8 (27) :47-57