[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه::
اخبار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 38 - ( بهار 1402 1402 ) ::
جلد 11 شماره 38 صفحات 35-28 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی یادگیری مهارت همدلی بر مسئولیت پذیری دانشجویان پرستاری
پریدخت محمدی نسبت ، سمانه پارچه بافیه ، لادن فتاح مقدم
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
چکیده:   (888 مشاهده)
مقدمه: از ویژگی­های یک دانشجوی پرستاری خوب، کسب مهارت همدلی ومسئولیت­پذیری است. این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی یادگیری مهارت همدلی برمسئولیت­پذیری دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مراغه در سال 1400 انجام گردید.
روش کار: این مطالعه تجربی بر روی 130 نفر از دانشجویان سال دوم تا چهارم کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مراغه با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون به صورت گروه مداخله و کنترل انجام شد. نمونه­ گیری به صورت تصادفی ساده بوده و بعد از انجام پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و ابزار سنجش مسئولیت­پذیری دانشجویان پرستاری قاسمی (1397)، با روش تخصیص تصادفی به روش بلوک­های متغیر 52 نفر از دانشجویان در گروه مداخله و 52 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. بسته آموزش مهارت همدلی (غلامی-1400) به صورت مجازی و به مدت دو ماه در اختیار گروه مداخله قرار گرفت. در نهایت پس آزمون از هر دو گروه مداخله و کنترل اخذ گردید و تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 16 انجام شد.
یافته­ ها: میانگین نمره مسئولیت­پذیری قبل از مداخله (19/97 ± 191/28) و بعد از مداخله (14/88 ± 205/83) می ­باشد؛ که بیانگر معنی­ دار بودن اختلاف میانگین مسئولیت­پذیری قبل و بعد از مداخله است (0/05>P).
نتیجه­ گیری: تحلیل داده ­ها نشان داد که یادگیری مهارت همدلی تأثیر معنی­ داری بر افزایش مسئولیت­پذیری دانشجویان پرستاری داشته است؛ لذا برنامه ریزی برای ارتقاء مسئولیت­پذیری با شیوه­ های نوین آموزشی برای مدیران آموزشی توصیه می ­شود.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: یادگیری، مهارت همدلی، مسئولیت پذیری، دانشجویان پرستاری.
متن کامل [PDF 184 kb]   (336 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/4 | پذیرش: 1402/5/9 | انتشار: 1402/7/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Nesbat P, Parchebafieh S, Fatah Moghadam L. The effectiveness of learning empathy skills on the responsibility of nursing students. NPWJM 2023; 11 (38) : 4
URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-943-fa.html

محمدی نسبت پریدخت، پارچه بافیه سمانه، فتاح مقدم لادن. اثربخشی یادگیری مهارت همدلی بر مسئولیت پذیری دانشجویان پرستاری. پرستار و پزشک در رزم. 1402; 11 (38) :28-35

URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-943-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 38 - ( بهار 1402 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پرستار و پزشک در رزم Nurse and Physician Within War
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645