Nurse and Physician within War
پرستار و پزشک در رزم
NPWJM
Medical Sciences
http://npwjm.ajaums.ac.ir
1
admin
2645-3940
2645-3932
8
10.52547/npwjm
fa
jalali
1394
7
1
gregorian
2015
10
1
3
8
online
1
fulltext
fa
بررسی وضعیت برنامه ی درسی سنتی دوره ی پزشکی عمومی از دیدگاه دانشجویان
The study of the traditional curriculum of general medicine program from the students prespective
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin,Bold" size="3"><font face="B Nazanin,Bold" size="3"><b>مقدمه: </b></font></font><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">برنامه درسی یکی از مهمترین فاکتورها در آموزش عالی است. بازنگری برنامه های درسی</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">آموزش پزشکی همواره مورد توجه قرار گرفته است. هدف مطالعه حاضر، بررسی وضعیت برنامه</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">درسی آموزش سنتی دوره پزشکی عمومی از دیدگاه دانشجویان بر اساس رویکرد یادگیری</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">مادام العمر بود.</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin,Bold" size="3"><font face="B Nazanin,Bold" size="3"><b>روش کار: </b></font></font><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">پژوهش به صورت توصیفی </font></font><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">- </font></font><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">مقطعی انجام روی 143 نفر از دانشجویان پزشکی شهر</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">تهران انجام گردید . برای انجام کار از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 53 سوال در مقیاس</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">لیکرت که روایی آن با بهره گیری از نظر صاحب نظران و پایایی آن با روش آلفای کورنباخ تایید</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">شد، استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار </font></font><font face="Times New Roman" size="3"><font face="Times New Roman" size="3">SPSS </font></font><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">16 و آمار توصیفی و استنباطی مورد</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin,Bold" size="3"><font face="B Nazanin,Bold" size="3"><b>یافته ها: </b></font></font><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">بر پایه نتایج حاصل از این پژوهش، وضعیت کلی برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">رویکرد یادگیری مادام العمر از وضعیت نسبتا نامطلوبی برخوردار بود. عناصر اهداف، محتوا،</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">روش های تدریس، روش های ارزشیابی، نقش اساتید، جو آموزشی و امکانات و ابزار در برنامه</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">درسی فعلی وضعیت نسبتاً نامطلوبی دارند. بین متغیرهای جنسیت، تاهل و وضعیت سکونت با</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">3/ دیدگاه دانشجویان تفاوت معنی داری وجود نداشت ) 35 </font></font><font face="Times New Roman" size="3"><font face="Times New Roman" size="3">P> </font></font><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">(. اما بین متغیرهای سن و معدل با</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">دیدگاه دانشجویان درباره وضعیت برنامه درسی رابطه معنی داری وجود داشت.</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin,Bold" size="3"><font face="B Nazanin,Bold" size="3"><b>نتیجه گیری : </b></font></font><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">با توجه به جایگاه و ضرورت یادگیری مادام العمر در حرفه پزشکی، برنامه ریزان</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">آموزشی می توانند در بازنگری در برنامه ی درسی دوره ی پزشکی عمومی از یافته های این پژوهش</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">بهره مند شده، دانشجویان را به شایستگی های مورد نیاز تجهیز نمایند و به تربیت یادگیرندگان</font></font></p>
<p style="text-align: center;"><font face="B Nazanin" size="3"><font face="B Nazanin" size="3">ماد ام العمر در حوزه ی پزشکی بپردازند</font></font></p>
<p align="LEFT"><font face="Times New Roman,Bold" size="3"><font face="Times New Roman,Bold" size="3"><b>Introduction: </b></font></font><font face="Times New Roman" size="3"><font face="Times New Roman" size="3">Curriculum is one of the most important factors in the higher education. Reviewing the curricula of medical education has always been considered. The aim of this study was to evaluate the current educational curriculum for general medicine program from the students' perspective based on lifelong learning approach.</font></font></p>
<p align="LEFT"><font face="Times New Roman,Bold" size="3"><font face="Times New Roman,Bold" size="3"><b>Method: </b></font></font><font face="Times New Roman" size="3"><font face="Times New Roman" size="3">This descriptive, cross</font></font><font face="Times New Roman" size="3"><font face="Times New Roman" size="3">-</font></font><font face="Times New Roman" size="3"><font face="Times New Roman" size="3">sectional study was conducted on 149 students of Medical Sciences, in Tehran. The data were collected through a researcher</font></font><font face="Times New Roman" size="3"><font face="Times New Roman" size="3">-</font></font><font face="Times New Roman" size="3"><font face="Times New Roman" size="3">made questionnaire consisting of 50 questions in Likert scale. The validity of the questionnaire was confirmed by the experts and its reliability by Cronbach's Alpha test. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (t</font></font><font face="Times New Roman" size="3"><font face="Times New Roman" size="3">- </font></font><font face="Times New Roman" size="3"><font face="Times New Roman" size="3">test , Pearson and ANOVA) using SPSS 16 software.</font></font></p>
<p align="LEFT"><font face="Times New Roman,Bold" size="3"><font face="Times New Roman,Bold" size="3"><b>Results: </b></font></font><font face="Times New Roman" size="3"><font face="Times New Roman" size="3">Based on the results of this study, the overall situation of the curriculum for general medicine program based on lifelong learning approach was relatively undesirable. The elements of the objectives, contents, teaching methods, evaluation methods, the role of teachers, educational environment and facilities and tools in the current curriculum were relatively in undesirable status. Between gender, marital status and living conditions of the students' perspective, there was no significant difference (P>0/05). But between age and grade point average of students' views about the curriculum, there was a significant relationship.</font></font></p>
<p><font face="Times New Roman,Bold" size="3"><font face="Times New Roman,Bold" size="3"><b>Conclusion: </b></font></font><font face="Times New Roman" size="3"><font face="Times New Roman" size="3">According to the importance and necessity of lifelong learning in medical practice, educational planners could benefit the findings of this study in revising the curriculum for general medicine program and developing lifelong learners in the medical field. Also students will be equipped with the required competencie</font></font></p>
یادگیری مادام العمر, آموزش پزشکی, تحقیق کیفی, دانشجویان پزشکی
Lifelong learning, medical education, qualitative study, medical students
25
33
http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-106&slc_lang=fa&sid=1
مژگان
محمدی مهر
10031947532846001352
10031947532846001352
Yes
دانشگاه علوم پزشکی آجا