@ARTICLE{Ansari Shahidi, author = {Dadkhah, Susan and Ansari Shahidi, Mojtaba and Rezaie Jamalouie, Hasan and Rahnejat, Amirmohsen and }, title = {The Effect of Virtual Reality (dream creating), on Resilience of Female Elderlies}, volume = {8}, number = {28}, abstract ={مقدمه: پیش‌بینی می‌گردد، جمعیت سالمندان ایران تا سال 2050 به 26 درصد جمعیت کل افزایش خواهد‌یافت. بنابراین توجه به نیا‌ز‌‌های بهداشتی، سلامت روانی و جسمانی آنان بسیار حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر‌بخشی واقعیت مجازی‌ (خلق رویا) بر میزان تاب‌آوری سالمندان زن بوده است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی به روش پیش‌‌آزمون- پس‌آزمون– پیگیری همراه با گروه کنترل در‌انتظار درمان بود و جامعه آماری این مطالعه شامل250 نفر از سالمندان زن بالای 65 سال اهل ساری بوده که مبتلا به بیماری قلبی یا اعصاب و روان نبودند و از آذر تا بهمن 1398، از‌ طریق فراخوان شبکه‌های اجتماعی، داوطلب شرکت در پژوهش شدند. نمونه‌گیری به روش هدفمند و شامل 30 نفر از آنان بود که کمترین نمره را از پرسش‌نامه‌ی تاب‌آوری کانر-دیویدسون به‌دست آورده ‌بودند و به‌صورت تصادفی به دو گروه همتا‌‌ (سن، وضعیت اشتغال و میزان تحصیلات) 15 نفره آزمایش و کنترل‌ در‌انتظار درمان تقسیم شدند. مداخله مبتنی بر واقعیت مجازی که شامل خلق موقعیت‌های رویایی و مجزا برای یکایک مشارکت‌کنندگان بود، ‌روی گروه آزمایش انجام شد و پس از یک ماه، مطالعه پیگیری صورت گرفت. داده‌ها با نرم‌افزارSPSS نسخه 24 و به روش کواریانس تک‌متغیره و چند‌متغیره بررسی شد. یافته‌ها‌: تحلیل داده‌ها نشان داد که روش واقعیت مجازی‌ (خلق رویا)، اثر مثبت معناداری بر افزایش تاب‌آوری سالمندان زن داشته‌ (P<0/001 ،F=138/841) و نتایج حاصل با گذشت یک ماه از پایان مداخله نیز ثابت مانده بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، اجرای مداخله مذکور جهت ارتقاء سلامت در جمعیت سالمندان پیشنهاد می‌شود. }, URL = {http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-777-fa.html}, eprint = {http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-777-fa.pdf}, journal = {Nurse and Physician within War}, doi = {10.52547/npwjm.8.28.24}, year = {2020} }