TY - JOUR T1 - Effect of Back School workshop on the knowledge and attitude of the nurses, working in military hospitals in Tehran TT - تاثیر کارگاه های Back School بر سطح آگاهی و نگرش پرستاران بیمارستان های منتخب نظامی آجا در شهر تهران JF - npwjm JO - npwjm VL - 3 IS - 7 UR - http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-297-fa.html Y1 - 2015 SP - 5 EP - 10 KW - low back pain- nurse- knowledge- attitudes N2 - مقدمه: هدف از انجام این مطالعه مقایسه میزان آگاهی و نگرش پرستاران بیمارستان­های آجا از روش­های پیشگیری از کمردرد قبل و بعد از شرکت در کارگاه­های Back School – تهران 1392 می­باشد. روش­کار: 200 نفر از افراد کادر پرستاری بیمارستان­های تحت پوشش آجای تهران شامل(خانواده، گلستان، 505، 502، 501) در کارگاه­های آموزشی Back school شرکت نمودند. سطح آگاهی و نگرش پرستاران قبل و بعد از کارگاه مقایسه شد و نتایج با استفاده از نرم­افزار SPSS-18، آزمون تی تست زوجی تحلیل شد. یافته­ها: نتایج نشان داد سطح آگاهی اولیه پرستاران از کمردرد 15% در حد ضعیف، 2/68% در حد متوسط و 3/16% در حد خوب بود. پس از شرکت در کلاس­های پیشگیری و درمان کمردرد، سطح آگاهی به 8/3% در حد ضعیف، 9/48% در حد متوسط و 3/47% در حد خوب رسید. تفاوت سطح آگاهی قبل و بعد از شرکت در کلاس­های آموزشی بطور معناداری افزایش یافت(001/0 .(P<همچنین 6/20% پرستاران پیش از شرکت در کلاس­های آموزشی دارای نگرش مثبت، 7/65% دارای نگرش بی­طرف و 7/13% دارای نگرش منفی بودند که پس از شرکت در کلاس­های آموزشی 6/45% دارای نگرش مثبت، 9/49% دارای نگرش بی­طرف و 3/4% دارای نگرش منفی بودند. تفاوت سطح نگرش قبل و بعد از شرکت در کلاس­های آموزشی از نظر آماری معنادار بود(001/0 .(P< نتیجه­گیری: شرکت در کلاس­های آموزشی پیشگیری و درمان کمردرد آگاهی پرستاران از کمردرد را افزایش می­دهد. همچنین باعث افزایش نگرش مثبت و کاهش نگرش منفی و بی­طرف می­شود. لذا به نظر می­رسد استفاده از روش­های آموزشی نقش موثری در رفتارهای پیشگیری از کمردرد خواهد داشت. M3 ER -