%0 Journal Article %T The Effects of Homogenizing Small groups on the Efficacy of Problem-based Learning %J Nurse and Physician within War %V 3 %N 6 %U http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-246-fa.html %R %D 2015 %K Medical Education, Problem Based Learning, Matching, %X مقدمه: شیوه آموزشی مبتنی بر حل مسئله (PBL) یک روش آموزشی نوین بوده که این سیستم باعث میشود تا دانشجو مسائلی که میداند و مسائلی که باید بداند را بشناسد و چگونگی بدست اوردن آن اطلاعات را متوجه شود. ما در این مطالعه با همسان سازی توزیع دانشجویان قوی در گروه های کوچک در جهت افزایش ثمر بخشی یادگیری مشارکتی در روش PBL برآمده ایم. روش کار: دراین مطالعه نیمه تجربی، دانشجویان از نظر معدل به دو گروه همسان (تجربی و شاهد) تقسیم شدند و برای هر دو گروه مباحث یکسان و اساتید ثابت انتخاب گردید. در گروه شاهد دانشجویان بصورت تصادفی در گروه های کوچک پنج نفره تقسیم و مباحث بصورت PBL برای ایشان تدریس شد. از سویی در گروه تجربی، دانشجویان بصورت همسان در گروه های پنج نفره از نظر معدل تقسیم و مباحث به روشPBL  برای این گروه نیز تدریس گردید. متغیر مورد ارزیابی در این مطالعه بررسی میزان یادگیری دانشجویان بر اساس مباحث تئوری و ارزیابی عملکرد ایشان جهت تفسیر آزمایشات و اقدامات درمانی بعد از مطالعه یک مورد شرح حال تعیین گردید. آنالیز داده ها به کمک نرم افزار آماری SPSS نگارش 20 و با استفاده از آزمون هایt  مستقل و t زوج انجام گردید. یافته ها: بررسی مقایسه میانگین آزمون های یادگیری و عملکرد در ابتدای مطالعه در دو گروه تفاوت معنی داری را نشان نداد (05/0 %> http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-246-fa.pdf %P 55-60 %& 55 %! %9 Research %L A-10-1-89 %+ %G eng %@ 2645-3940 %[ 2015