TI - Designing an Optimal Pattern of General Medical Course Curriculum: an Effective Step in Enhancing How to Learn PT - JOURNAL ARTICLE TA - npwjm JN - npwjm VO - 6 VI - 21 IP - 21 4099 - http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-617-fa.html 4100 - http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-617-fa.pdf SO - npwjm 21 AB  - مقدمه: در دنیای امروز با حجم گسترده اطلاعات و دانش، دانشجویان پزشکی باید چگونه آموختن را بیاموزند تا پزشکانی مؤثر و حاذق باقی بمانند. لذا بایستی شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام­العمر در برنامه درسی در نظر گرفته شود. هدف از این مطالعه ارایه الگوی مطلوب برنامه درسی پزشکی عمومی با تاکید بر یادگیری مادام­العمر بود. روش کار: پژوهش حاضر مطالعه کاربردی از نوع آمیخته بود. ویژگی‌های عناصر برنامه‌ی درسی دوره‌ی پزشکی عمومی با رویکرد یادگیری مادام‌العمر با استفاده از تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان و صاحب نظران و مرور نظام‌مند منابع علمی مشخص شد. بر اساس یافته­ها، مدل مفهومی برنامه‌ی دوره‌ی پزشکی عمومی برای توانمندسازی دانشجویان با تاکید بر یادگیری مادام‌العمر با الهام از الگوی اکر طراحی گردید. برای اعتبارسنجی الگوی طراحی شده، از نظرات متخصصان طی مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. یافته­ها: الگوی طراحی شده دارای رویکرد تلفیقی به تمام شایستگی­های پزشک یادگیرنده مادام العمر در برنامه درسی دوره پزشکی عمومی است. در طراحی الگو، به مبانی الگو، اصول کلی، اهداف الگو، فلسفه‌ی الگو، مقاطع دوره‌ی پزشکی عمومی و عناصر برنامه‌ی درسی توجه شده است. بر اساس نظرات متخصصان، الگو بازبینی شد و با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی و کمی الگوی نهایی مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه­گیری: به مسئولان و برنامه­ریزان درسی دانشکده­های پزشکی پیشنهاد می­گردد، به منظور توانمندسازی دانشجویان پزشکی عمومی، از الگوی ارائه شده در تدوین و ارائه برنامه‌ی درسی به دانشجویان استفاده نمایند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - npwjm PG - 67 PT - Research YR - 2019