TY - JOUR T1 - Emotion Regulation, Stress, Aggression, stress and Coping Strategies between offender and Non-offender Drivers: A Comparative Study TT - مقایسه تنظیم هیجانی، استرس، پرخاشگری و راهبردهای مقابله‌ای در رانندگان متخلف و غیر متخلف JF - npwjm JO - npwjm VL - 6 IS - 21 UR - http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-614-fa.html Y1 - 2019 SP - 47 EP - 52 KW - Emotion Regulation KW - Stress KW - Aggression KW - Coping Strategies KW - offender KW - Drivers. N2 - مقدمه: افزایش میزان خسارت و مرگ های ناشی از تخلفات رانندگی موجب توجه پژوهشگران به این موضوع شده است در این راستا هدف از انجام این پژوهش مقایسه تنظیم هیجانی، استرس، پرخاشگری و راهبردهای مقابله ای در رانندگان مختلف و غیر متخلف می باشد. روش کار:روش پژوهش از نظر نوع علی – مقایسه ای بوده ،جامعه آماری این پژوهش کلیه رانندگان منطقه سه راهنمایی و رانندگی شهر تهران بودند و نمونه آماری 160 نفر بودند 80 تن از رانندگان متخلف و 80 راننده غیر متخلف . روش نمونه گیری خوشه ای بود. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های راهبردهای مقابله‌ایاز پرسشنامه لازاروس و فولکمن (۱۹۸۸) ، پرسشنامه تنظیم هیجانی گرانفسکی (۲۰۰۱) ، پرخاشگری باس و پری(1992)، پرسشنامه استرس ادراک شده (PSQ) کوهن و همکاران(1983) استفاده گردید ، داده های بدست آمده با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) و کولموگوروف اسمیرنوف و با استفاده از نرم افزار SPSS 20 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها:نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان داد که بین رانندگان متخلف و غیرمتخلف حداقل در یکی از متغیرهای تنظیم هیجانی، استرس، پرخاشگری و راهبردهای مقابله­ای تفاوت معنی داری وجود دارد.(01/0P<) نتیجه گیری:با توجه به یافته های بدست آمده می توان گفت که متغیرهای استرس ، پرخاشگری، و در بین مؤلفه های راهبردهای مقابله ای(گریز اجتناب )و نیز در بین مؤلفه های تنظیم هیجانی(نشخوار فکری و فاجعه انگاری) در رانندگان متخلف بیشتر از رانندگان غیرمتخلف است. M3 ER -