مقدمه و هدف: مقایســه تطبیقــی نظــام هــای آموزشــی بــه منظــور توســعه سیاســتهای جدیــد در آمــوزش عالــی رو بــه افزایــش اســت ایـن مهـم فرصتهایـی را بـرای شـناخت چشـم انـداز، رسـالت، ارزشــهای آموزشــی ســایر کشــورها و ارزیابــی همزمــان نظــام آموزشــی ایــران ایجــاد مــی نمایــد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکتری پرستاری درایران و دانشکده پرستاری دانشگاه انجام شده است روش: این مطالعه با روش توصیفی تطبیقی در سال ۱۳۹۹انجام شد و نظام آموزشی پرستاری ایران در مقطع دکتری با دانشکده پرستاری دانشگاه اردن مقایسه شد. جستجوی اینترنتی، با استفاده از پایگاه داده های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران و دانشکده پرستاری اردن و دیگر پایگاههای مرتبط استفاده شد. برای مقایسه تطبیقی از الگوی Beredyدر چهارمرحله؛ توصیف، ،تفسیر، همجوار ی و مقایسه استفاده شد. یافته ها: هر دو برنامه آموزشی به صورت تمام وقت، حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است و نحوه پذیرش دانشجو در دو دانشگاه تقریبا مشابه است. اما تفاوتهایی از نظر اصول برنامه ریزی استراتژیک رسالت، چشم انداز و ارزشها، طول دوره آموزشی پژوهشی و محتوای برخی دروس و نحوه ارزشیابی دانشجویان وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به موقعیت ایران در جهان و پیشرفت در زمینه دستیابی به اهداف سلامتی با رویکردی جدید و جهانی و برون مرزی به رسالت و چشم انداز دوره دکتری پرستاری توجه شود. همچنین توصیه می شود برنامه ریزان آموزشی با در نظر گرفتن نیازها و مشکلات جامعه در جهت ارتقای برنامه دوره دکترای پرستاری اقدام نمایند.