:: دوره 11، شماره 39 - ( تابستان 1402 1402 ) ::
جلد 11 شماره 39 صفحات 15-6 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی دوره دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری دانشگاه اردن
محمود موحدی ، زهره وفادار ، سعید قاسمی
مدیریت اموزش و پژوهش
چکیده:   (337 مشاهده)
مقدمه و هدف:  مقایســه تطبیقــی نظــام هــای آموزشــی بــه منظــور توســعه سیاســتهای جدیــد در آمــوزش عالــی رو بــه افزایــش اســت ایـن مهـم فرصتهایـی را بـرای شـناخت چشـم انـداز، رسـالت، ارزشــهای آموزشــی ســایر کشــورها و ارزیابــی همزمــان نظــام آموزشــی ایــران ایجــاد مــی نمایــد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکتری پرستاری درایران و دانشکده پرستاری دانشگاه  انجام شده است
روش: این مطالعه با روش توصیفی تطبیقی در سال  ۱۳۹۹انجام شد و نظام آموزشی پرستاری ایران در مقطع دکتری با دانشکده پرستاری دانشگاه اردن مقایسه شد. جستجوی اینترنتی، با استفاده از پایگاه داده های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران و دانشکده پرستاری اردن و دیگر پایگاههای مرتبط استفاده شد. برای مقایسه تطبیقی از الگوی Beredyدر چهارمرحله؛ توصیف، ،تفسیر، همجوار ی و مقایسه استفاده شد.
یافته ها: هر دو برنامه آموزشی به صورت تمام وقت، حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است  و نحوه پذیرش دانشجو در دو دانشگاه تقریبا مشابه است. اما تفاوتهایی از نظر اصول برنامه ریزی استراتژیک رسالت، چشم انداز و ارزشها، طول دوره آموزشی پژوهشی و محتوای برخی دروس و  نحوه ارزشیابی دانشجویان وجود دارد.
نتیجه گیری:  با توجه به موقعیت ایران در جهان و پیشرفت در زمینه  دستیابی به اهداف سلامتی با رویکردی جدید و جهانی و برون مرزی به رسالت و چشم انداز دوره  دکتری پرستاری توجه شود. همچنین توصیه می شود برنامه ریزان آموزشی با در نظر گرفتن نیازها و مشکلات جامعه در جهت ارتقای برنامه دوره دکترای پرستاری اقدام نمایند.

 
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، دوره دکتری پرستاری، ایران، دانشکده پرستاری اردن، مدل بردی
متن کامل [PDF 171 kb]   (138 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/7 | پذیرش: 1402/7/20 | انتشار: 1402/10/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 39 - ( تابستان 1402 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها