[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه::
اخبار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 32 - ( پاییز 1400 1400 ) ::
جلد 9 شماره 32 صفحات 99-88 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای باور داشتن به استحقاق درد و تنبیه و دسترسی به تداعی های ذهنی مرتبط با خودجرحی در دانش آموزان دارای سابقه ی خودجرحی بدون قصد خودکشی و دانش آموزان عادی
احسان طاهری ، فرهاد طارمیان ، بهروز دولتشاهی ، نسرین سپهرنیا
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده:   (2153 مشاهده)
مقدمه: خودجرحی بدون قصد خودکشی، آسیبی مستقیم و عمدی به بافتی از بدن، بدون قصد مرگ تعریف شده است. این رفتار می‌تواند پیامدهای منفی جسمانی، روان‌شناختی، و اجتماعی برای فرد ایجاد نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای باور داشتن به استحقاق درد و تنبیه و دسترسی به تداعی‌های ذهنی مرتبط با خودجرحی در دانش آموزان دارای سابقه‌ی خودجرحی بدون قصد خودکشی و دانش آموزان عادی انجام شد.
روش کار: نمونه پژوهش شامل 223 نفر از دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع دبیرستان در مدارس دولتی استان تهران بود که 63 دانش آموز را افراد مبتلا به رفتارهای خودجرحی و 160 دانش آموز دیگر را افراد عادی تشکیل می‌دادند. روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند که افراد در دسترس بودند انتخاب شد. داده­ها با استفاده از پرسشنامه آسیب به خود عمدی، مقیاس حالت­های تنبیهی و آزمون تداعی­های ضمنی با خودجرحی، گردآوری شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در میانگین متغیر باور به استحقاق درد و تنبیه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p)، اما در متغیر تداعی­های ذهنی مرتبط با خودجرحی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه­‌گیری: براساس نتایج پژوهش، میانگین نمره­ی خود تنبیهی و باور به استحقاق درد و تنبیه در افراد خودجرح به طور معنی­داری بیشتر از افراد غیرخودجرح است و می‌تواند رهنمود جدیدی برای طراحی برنامه‌های پیشگیری و درمانی رفتار خودآسیب رسان فراهم ­کند.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: خودجرحی بدون قصد خوکشی، باور به استحقاق درد و تنبیه، تداعی‌های ذهنی مرتبط با خودکشی، نوجوانان.
متن کامل [PDF 411 kb]   (399 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/9 | پذیرش: 1400/10/29 | انتشار: 1400/10/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri E, Taremian F, Dolatshahee B, Sepehrnia N. Comparative study of believing in deserving of pain and punishment and access to self-harm-related mental associations in student with no suicidal self-injury and normal students. NPWJM 2021; 9 (32) : 8
URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-817-fa.html

طاهری احسان، طارمیان فرهاد، دولتشاهی بهروز، سپهرنیا نسرین. بررسی مقایسه ای باور داشتن به استحقاق درد و تنبیه و دسترسی به تداعی های ذهنی مرتبط با خودجرحی در دانش آموزان دارای سابقه ی خودجرحی بدون قصد خودکشی و دانش آموزان عادی. پرستار و پزشک در رزم. 1400; 9 (32) :88-99

URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-817-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 32 - ( پاییز 1400 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پرستار و پزشک در رزم Nurse and Physician Within War
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645