شناسایی شاخص های اندازه گیری مدیریت دانش در بیمارستان (یک مطالعه کیفی در بیمارستان 523 ارتش)
|
مرتضی موسوی |
گروه مهندسی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران |
|
چکیده: (3156 مشاهده) |
مقدمه: امروزه اهمیت دانش بیشتر از منابع سنتی مانند نیروی کار، زمین و سرمایه مالی است و در اختیار داشتن دانش منحصر به فرد و اهرم دانش موثر منجر به مزیتهای رقابتی خواهد شد، در نتیجه این مطالعه با هدف دستیابی به الگوی راهبردی مدیریت دانش در بیمارستان 523 ارتش انجام شده است.
روش کار: مقاله حاضر بخشی از یک مطالعه گراندد تئوری بود. تحلیل مقایسه ای مداوم همزمان با جمع آوری داده ها و با استفاده از نرم افزار MAXQDA نسخه ۲۰16 انجام و نمونه گیری از نوع هدفمند از میان کارکنان باتجربه و با حداکثر واریانس در زمینه مورد مطالعه انتخاب شدند.
یافته ها: مشارکت کنندگان تحقیق شامل 17 نفر با سابقه کار بخش های متنوع بیمارستانی بودند. ساختار مدیریت دانش نیز در ابعاد: پدیده مورد مطالعه و پیامد حاصل شده طبقه بندی گردید که این طبقات بر اساس الگوی پارادایمی، ساختار مدیریت دانش را مشخص نمودند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد مدیریت دانش عبارت است از اداره فرایند تراوش دانش، آرایش دانش و تولد دانش، که طی این فرایند، پیامد انتشار و کاربرد دانش را در بر دارد. این تعریف ساختاری از مدیریت دانش برخاسته از زمینه و شرایط موجود در سیستم بهداشتی و درمانی بیمارستان 523 ارتش بود.
کلید واژگان: مدیریت دانش، تراوش دانش، آرایش دانش، تولد دانش، کاربرد دانش، انتشار دانش |
|
واژههای کلیدی: مدیریت دانش، تراوش دانش، آرایش دانش، تولد دانش، کاربرد دانش، انتشار دانش |
|
متن کامل [PDF 835 kb]
(1460 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/2 | پذیرش: 1398/4/10 | انتشار: 1399/2/13
|
|
|
|