:: دوره 7، شماره 23 - ( 6-1398 ) ::
جلد 7 شماره 23 صفحات 46-51 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی شاخص های اندازه گیری مدیریت دانش در بیمارستان (یک مطالعه کیفی در بیمارستان 523 ارتش)
سید مرتضی موسوی*
گروه مهندسی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (569 مشاهده)
مقدمه: امروزه اهمیت دانش بیشتر از منابع سنتی مانند نیروی کار، زمین و سرمایه مالی است و در اختیار داشتن دانش منحصر به فرد و اهرم دانش موثر منجر به مزیت­های رقابتی خواهد شد، در نتیجه این مطالعه با هدف دستیابی به الگوی راهبردی مدیریت دانش در بیمارستان 523 ارتش انجام شده است.
روش کار: مقاله حاضر بخشی از یک مطالعه گراندد تئوری بود. تحلیل مقایسه ­ای مداوم همزمان با جمع­ آوری داده ­ها و با استفاده از نرم ­­افزار MAXQDA نسخه ۲۰16 انجام و نمونه­ گیری از نوع هدفمند از میان کارکنان باتجربه و با حداکثر واریانس در زمینه مورد مطالعه انتخاب شدند.
یافته ­ها: مشارکت­ کنندگان تحقیق شامل 17 نفر با سابقه کار بخش­ های متنوع بیمارستانی بودند. ساختار مدیریت دانش نیز در ابعاد: پدیده مورد مطالعه و پیامد حاصل شده طبقه­ بندی گردید که این طبقات بر اساس الگوی پارادایمی، ساختار مدیریت دانش را مشخص نمودند.
بحث و نتیجه ­گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد مدیریت دانش عبارت است از اداره فرایند تراوش دانش، آرایش دانش و تولد دانش، که طی این فرایند، پیامد انتشار و کاربرد دانش را در بر دارد. این تعریف ساختاری از مدیریت دانش برخاسته از زمینه و شرایط موجود در سیستم بهداشتی و درمانی بیمارستان 523  ارتش بود.
کلید واژگان: مدیریت دانش، تراوش دانش، آرایش دانش، تولد دانش، کاربرد دانش، انتشار دانش
واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، تراوش دانش، آرایش دانش، تولد دانش، کاربرد دانش، انتشار دانش
متن کامل [PDF 835 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/2 | پذیرش: 1398/4/10 | انتشار: 1399/2/13


XML   English Abstract   Print



دوره 7، شماره 23 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها