[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه::
اخبار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 22 - ( بهار 1398 1398 ) ::
جلد 7 شماره 22 صفحات 73-65 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مهارت‌آموزی گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دختران افسرده
فاطمه قلی‌پور بازکیاگوراب ، فاطمه گلشنی ، فرناز کشاورزی ارشدی ، سوزان امامی پور ، مژگان سپاه منصور
چکیده:   (3120 مشاهده)
مقدمه: افسردگی شایع‌ترین اختلال روان‌پزشکی می­ باشد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مهارت‌آموزی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان دختر دارای اختلال افسردگی بود.
روش کار: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و پیگیری 2 ماهه روی 24 نفر دانش‌آموزان دختر انجام شد. روش نمونه­ گیری هدفمند بود و بدین منظور فراخوانی برای مشاوران مدارس متوسطه دوم جهت ارجاع دانش‌آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه دوم و سوم، مشکوک به افسردگی، ارسال شد. از دانش‌آموزان ارجاعی به هسته مشاوره آموزش پرورش شهرستان لاهیجان 24 نفر که بر اساس تست افسردگی بک II (BDI-II) و مصاحبه بالینی ساختاریافته (SCID) دارای اختلال افسردگی بودند، انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل در انتظار درمان گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده­ها از مقیاس دشواری تنظیم هیجانی گرتز و روئمر (DERS) استفاده شد. مشارکت‌کنندگان گروه آزمایش 14 جلسه مهارت‌آموزی گروهی رفتار­درمانی دیالکتیکی را دریافت نمودند و گروه کنترل در لیست انتظار ثبت شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نگارش 22 و شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بین میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران افسرده که مهارت‌آموزی رفتاردرمانی دیالکتیکی را دریافت کردند و میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران افسرده که این روش را دریافت نکردند، تفاوت معنا‌داری وجود دارد (0/05 > p).
نتیجه‌گیری: نتایج این بررسی نشان داد مهارت‌آموزی رﻓﺘﺎردرﻣﺎﻧﯽ دیﺎﻟﮑﺘﯿﮑﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻮﺛﺮ و ﻣﺎﻧﺪﮔﺎر دﺷﻮاریﻫﺎی ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎن دختران افسرده ﻣﯽﮔﺮدد.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌آموزی گروهی، رفتاردرمانی دیالکتیکی، تنظیم هیجان، دختران افسرده
متن کامل [PDF 441 kb]   (551 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/18 | پذیرش: 1398/9/18 | انتشار: 1398/9/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholipoor Bazkia Ghurab F, Gholshani F, Keshavarzi Arshadi F, Emamipour S, Sepah Mansour M. Effectiveness of group training of dialectical behavior therapy on emotion regulation in depressive girls. NPWJM 2019; 7 (22) :65-73
URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-661-fa.html

قلی‌پور بازکیاگوراب فاطمه، گلشنی فاطمه، کشاورزی ارشدی فرناز، امامی پور سوزان، سپاه منصور مژگان. اثربخشی مهارت‌آموزی گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دختران افسرده. پرستار و پزشک در رزم. 1398; 7 (22) :65-73

URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-661-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 22 - ( بهار 1398 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پرستار و پزشک در رزم Nurse and Physician Within War
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645