:: دوره 6، شماره 21 - ( مستان 97 1397 ) ::
جلد 6 شماره 21 صفحات 40-32 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر‌بخشی درمان یکپارچگی حسی و درمان پاسخ محور بر میزان کاهش کیفیت غیرعادی تعاملات اجتماعی، کیفیت غیرعادی ارتباط و رفتارهای خود تحریکی در کودکان مبتلابه اوتیسم
تینا محمدی، علیرضا سالمی خامنه، امیر محسن راه نجات، وحید دنیوی
چکیده:   (3875 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه به‌منظور مقایسه اثر روش درمانی پاسخ محور و درمان یکپارچگی حسی در کاهش علائم کودکان پسر مبتلابه اوتیسم شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، اختلال در ارتباط و رفتارهای خود تحریکی انجام شد.
روش کار: این کار آزمایی بالینی روی 27 نفر از پسران 8 تا 12 ساله مبتلابه اوتیسم در مدرسه پیک هنر در کلینیک توان‌بخشی ذهن زیبا تهران انجام شد. بیماران از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و به‌طور تصادفی در سه گروه 9 نفری درمان پاسخ محور، درمان یکپارچگی حسی و کنترل در انتظار درمان قرار گرفتند. گروه‌های مداخله به مدت 2 ماه تحت 20 جلسه درمان قرار گرفتند. سه حوزه اصلی اختلال در کودکان مبتلابه اوتیسم شامل تعاملات اجتماعی، اختلال در ارتباط و نیز رفتارهای خود تحریکی و کلیشه‌ای با استفاده از آزمون
ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised) به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون ارزیابی گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-16 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین‌های گروه کنترل و میانگین‌های گروه‌های آزمایش در مؤلفه‌های متغیر وابسته کیفیت غیرعادی تعاملات اجتماعی، کیفیت غیرعادی ارتباط و رفتارهای خود تحریکی تفاوت وجود دارد. همچنین بین گروه‌های PRT و Si که تحت تأثیر برنامه درمانی بودند و گروه کنترل در انتظار درمان که درمان دریافت کردند، تفاوت معنادار وجود دارد و با توجه به (597/0: Eta 000/0 p =، 98/17 = (26، 6) F) این تفاوت با توجه به میانگین‌های تعدیل‌شده به سود گروه‌های آموزش‌دیده است.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد هر دو روش مؤثرتر از عدم درمان بودند و بین میانگین گروه  درمان پاسخ محور و درمان یکپارچگی حسی در مورد کیفیت غیرعادی تعاملات اجتماعی و کیفیت غیرعادی تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به سود گروه درمان یکپارچگی حسی است. در مورد اثربخشی رفتارهای خودتحریکی، بین گروه‌های آزمایش تفاوت معناداری مشاهده نشد و هر دو درمان نسبت به گروه کنترل در انتظار درمان مؤثر بودند.
واژه‌های کلیدی: اوتیسم، درمان پاسخ محور، درمان یکپارچگی حسی، مشکلات ارتباطی، تعاملات اجتماعی، رفتار خود تحریکی
متن کامل [PDF 574 kb]   (1892 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/4/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 21 - ( مستان 97 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها