:: دوره 5، شماره 16 - ( 10-1396 ) ::
جلد 5 شماره 16 صفحات 25-30 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-96
نادیا سلطانی*، ناصر گودرزی، ساناز امیری
چکیده:   (1313 مشاهده)
مقدمه: سلامت روان نقش مهمّی در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه ایفاء می­کند. توجّه به نیازهای روانی و سلامت دانشجویان که درصد قابل ملاحظه­ای از جمعیّت کشور را تشکیل می­دهند بسیار حائز اهمّیّت است تا بتوانند نقش خود را به عنوان یک نیروی متخصّص و تحصیل­کرده به خوبی ایفاء کنند. پژوهش حاضر با هدف غربالگری آسیب­شناسی روانی در دانشجویان انجام شده است.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر به روش مقطعی و از نوع توصیفی-تحلیلی در دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شد. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال دوّم تحصیلی 96-1395 بودند. مجموع دانشجویان ذکرشده 912 نفر بود که با هدف غربالگری 300 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب گردیدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده جهت جمع­ آوری داده­ها، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استانداردشده SCL90-R بود که 9بُعد اضطراب، پرخاشگری، افسردگی، حسّاسیت در روابط بین فردی، شکایت­های جسمانی، وسواس اجباری، ترس مرضی، روانپریشی و پارانوئید را مورد ارزیابی قرار می­دهد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از نرم­ افزار SPSS نسخه 16، آمار توصیفی و آزمون t مقایسه­ای استفاده شده است.
یافته­ها: نتایج حاصل از بررسی حاکی از آن است که 72درصد از دانشجویان از لحاظ روانی، سالم و 28درصد مشکوک به یکی از علائم روانپزشکی بودند که این مقدار با میزان ارائه ­شده توسط سایر مطالعات انجام­ شده در ایران در رابطه با سلامت عمومی دانشجویان مطابقت دارد. همچنین نتایج حاصل از آزمون t استیودنت، نشان­ دهنده وجود تفاوت معنادار در بین دانشجویان دختر و پسر در ابعاد وسواس اجباری، افسردگی، ترس مرضی و افکار پارانوئید است به نحوی که شدت علائم فوق در دانشجویان دختر، بیشتر است.
بحث و نتیجه­ گیری: وجود موارد مشکوک لزوم توجّه بیشتر به بهداشت روانی دانشجویان و اتخاذ تدابیر مبنی بر پیشگیری و درمان را آشکار می­کند. دختران با توجه به ساختار فیزیولوژیک و جسمانی، بیشتر در معرض این دست آسیب‌ها قرار دارند که توسط برنامه‌های مراقبتی خاص، قابل کنترل است.
واژه‌های کلیدی: سلامت روانی، دانشجویان علوم پزشکی، پرسشنامه SCL90-R، آسیب‎شناسی روانی.
متن کامل [PDF 620 kb]   (493 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/12 | پذیرش: 1397/2/12 | انتشار: 1397/2/12


XML   English Abstract   Print



دوره 5، شماره 16 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها