:: دوره 3، شماره 8 - ( 7-1394 ) ::
جلد 3 شماره 8 صفحات 33-25 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت برنامه ی درسی سنتی دوره ی پزشکی عمومی از دیدگاه دانشجویان
مژگان محمدی مهر
دانشگاه علوم پزشکی آجا
چکیده:   (3074 مشاهده)

مقدمه: برنامه درسی یکی از مهمترین فاکتورها در آموزش عالی است. بازنگری برنامه های درسی

آموزش پزشکی همواره مورد توجه قرار گرفته است. هدف مطالعه حاضر، بررسی وضعیت برنامه

درسی آموزش سنتی دوره پزشکی عمومی از دیدگاه دانشجویان بر اساس رویکرد یادگیری

مادام العمر بود.

روش کار: پژوهش به صورت توصیفی - مقطعی انجام روی 143 نفر از دانشجویان پزشکی شهر

تهران انجام گردید . برای انجام کار از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 53 سوال در مقیاس

لیکرت که روایی آن با بهره گیری از نظر صاحب نظران و پایایی آن با روش آلفای کورنباخ تایید

شد، استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آمار توصیفی و استنباطی مورد

تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: بر پایه نتایج حاصل از این پژوهش، وضعیت کلی برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با

رویکرد یادگیری مادام العمر از وضعیت نسبتا نامطلوبی برخوردار بود. عناصر اهداف، محتوا،

روش های تدریس، روش های ارزشیابی، نقش اساتید، جو آموزشی و امکانات و ابزار در برنامه

درسی فعلی وضعیت نسبتاً نامطلوبی دارند. بین متغیرهای جنسیت، تاهل و وضعیت سکونت با

3/ دیدگاه دانشجویان تفاوت معنی داری وجود نداشت ) 35 P> (. اما بین متغیرهای سن و معدل با

دیدگاه دانشجویان درباره وضعیت برنامه درسی رابطه معنی داری وجود داشت.

نتیجه گیری : با توجه به جایگاه و ضرورت یادگیری مادام العمر در حرفه پزشکی، برنامه ریزان

آموزشی می توانند در بازنگری در برنامه ی درسی دوره ی پزشکی عمومی از یافته های این پژوهش

بهره مند شده، دانشجویان را به شایستگی های مورد نیاز تجهیز نمایند و به تربیت یادگیرندگان

ماد ام العمر در حوزه ی پزشکی بپردازند

واژه‌های کلیدی: یادگیری مادام العمر، آموزش پزشکی، تحقیق کیفی، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 590 kb]   (1636 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/22 | پذیرش: 1395/7/22 | انتشار: 1395/7/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 8 - ( 7-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها