بررسی رابطهی مولفههای فراشناختی، فرانگرانی و درآمیختگی افکار با اختلال بدشکلی بدن
|
مهدی ربیعی، امیر محسن راهنجات، مسعود نیکفرجام، فرشاد نجفیپور |
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) |
|
چکیده: (6439 مشاهده) |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی مولفههای فراشناختی، فرانگرانی و درآمیختگی افکار با اختلال بدشکلی بدن بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 155 نفر از دانش آموزان متوسطه شهرستان اصفهان در سال تحصیلی 92-91 بود که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل: مقیاس اصلاح شده وسواس فکری عملی یل– براون برای اختلال بدشکلی بدن(YBOCS-BDD)، پرسشنامه فراشناخت (MCQ-30)، پرسشنامه فرانگرانی (MWQ) و پرسشنامه درآمیختگی افکار(TFI) بودند.
یافتهها: نتایج نشان داد که اختلال بدشکلی بدن رابطه معناداری با مولفههای فراشناختی، فرانگرانی و درآمیختگی افکار دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که نمره کلی فراشناخت، فرانگرانی و درآمیختگی افکار 24 درصد از واریانس نمرات اختلال بدشکلی بدن را پیشبینی میکنند.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند که بین فراشناخت مشکلساز، فرانگرانی، درآمیختگی افکار و اختلال بدشکلی بدن در بین دانشآموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد. |
|
واژههای کلیدی: اختلال بدشکلی بدن، فراشناخت، فرانگرانی، درآمیختگی افکار |
|
متن کامل [PDF 461 kb]
(33410 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/3/12 | پذیرش: 1394/3/12 | انتشار: 1394/3/12
|
|
|
|