:: دوره 2، شماره 4 - ( 11-1393 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 162-167 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه‌ی مولفه‌های فراشناختی‌، فرانگرانی و درآمیختگی افکار با اختلال بدشکلی بدن
مهدی ربیعی*، امیر محسن راه‌نجات، مسعود نیک‌فرجام، فرشاد نجفی‌پور
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
چکیده:   (4171 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی مولفه‌های فراشناختی، فرانگرانی و درآمیختگی افکار با اختلال بدشکلی بدن بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 155 نفر از دانش آموزان متوسطه شهرستان اصفهان در سال تحصیلی 92-91 بود که به روش خوشه‌ا‌‌ی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل: مقیاس اصلاح شده وسواس فکری عملی یل– براون برای اختلال بدشکلی بدن(YBOCS-BDD)، پرسشنامه فراشناخت (MCQ-30)، پرسشنامه فرانگرانی (MWQ) و پرسشنامه درآمیختگی افکار(TFI) بودند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که اختلال بدشکلی بدن رابطه معناداری با مولفه‌های فراشناختی، فرانگرانی و درآمیختگی افکار دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون هم‌زمان نشان داد که نمره کلی فراشناخت، فرانگرانی و درآمیختگی افکار 24 درصد از واریانس نمرات اختلال بدشکلی بدن را پیش‌بینی می‌کنند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهند که بین فراشناخت مشکل‌ساز، فرانگرانی، درآمیختگی افکار و اختلال بدشکلی بدن در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: اختلال بدشکلی بدن، فراشناخت، فرانگرانی، درآمیختگی افکار
متن کامل [PDF 461 kb]   (32199 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/12 | پذیرش: 1394/3/12 | انتشار: 1394/3/12


XML   English Abstract   Print



دوره 2، شماره 4 - ( 11-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها