مقدمه: افسردگی شایعترین اختلال روانپزشکی می باشد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مهارتآموزی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دانشآموزان دختر دارای اختلال افسردگی بود. روش کار: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری 2 ماهه روی 24 نفر دانشآموزان دختر انجام شد. روش نمونه گیری هدفمند بود و بدین منظور فراخوانی برای مشاوران مدارس متوسطه دوم جهت ارجاع دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه دوم و سوم، مشکوک به افسردگی، ارسال شد. از دانشآموزان ارجاعی به هسته مشاوره آموزش پرورش شهرستان لاهیجان 24 نفر که بر اساس تست افسردگی بک II (BDI-II) و مصاحبه بالینی ساختاریافته (SCID) دارای اختلال افسردگی بودند،انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل در انتظار درمان گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس دشواری تنظیم هیجانی گرتز و روئمر (DERS) استفاده شد. مشارکتکنندگان گروه آزمایش 14 جلسه مهارتآموزی گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی را دریافت نمودند و گروه کنترل در لیست انتظار ثبت شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نگارش 22 و شاخصهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران افسرده که مهارتآموزی رفتاردرمانی دیالکتیکی را دریافت کردند و میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران افسرده که این روش را دریافت نکردند، تفاوت معناداری وجود دارد (0/05 > p). نتیجهگیری: نتایج این بررسی نشان داد مهارتآموزی رﻓﺘﺎردرﻣﺎﻧﯽ دیﺎﻟﮑﺘﯿﮑﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻮﺛﺮ و ﻣﺎﻧﺪﮔﺎر دﺷﻮاریﻫﺎی ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎن دختران افسرده ﻣﯽﮔﺮدد.
Gholipoor Bazkia Ghurab F, Gholshani F, Keshavarzi Arshadi F, Emamipour S, Sepah Mansour M. Effectiveness of group training of dialectical behavior therapy on emotion regulation in depressive girls. NPWJM 2019; 7 (22) :65-73 URL: http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-661-fa.html
قلیپور بازکیاگوراب فاطمه، گلشنی فاطمه، کشاورزی ارشدی فرناز، امامی پور سوزان، سپاه منصور مژگان. اثربخشی مهارتآموزی گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دختران افسرده. پرستار و پزشک در رزم. 1398; 7 (22) :65-73